Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Spredehagl

Anmeldelse

Spredehagl

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Frydenlund

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Birgitte Vestermark

Antal sider

160

Pris

179,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

At skabe en letlæselig oversigt over Mellemøstens moderne historie på cirka halvanden hundrede sider er ikke den letteste opgave, men det er rent faktisk, hvad Birgitte Vestermark lykkes med. Men det er så også primært det. I indledningen skriver hun, at ”man kan ved hjælp af nedslag forsøge at få et overblik over, hvad der har formet regionen og dens indbyggere, og ad den vej få en klarere forståelse for, hvorfor folk i Mellemøsten i dag reagerer, som de gør, og hvorfor de med den historiske bagage, de har med sig, ikke nødvendigvis tolker begivenheder på samme måde som vi i Vesten”. Men én ting er overblik over regionens moderne historie, og hvad der tilhører af begivenheder: panarabismen, den israelsk-palæstinensiske konflikt, Irakkrigen, det arabiske forår, Islamisk Stat og så videre samt materielle forhold (olien), historiske forhold (arven fra Osmannerriget) og religiøse forhold (islam), noget andet er at forstå begivenhederne og deres årsager. Nedslagene er bestemt gode og relevante, men det er karakteristisk for udgivelsen, at arbejdsspørgsmålene efter hvert kapitel primært er redegørende. De diskuterende og perspektiverende – ligeledes relevante – spørgsmål kræver næsten alle, at svaret findes andetsteds. Således stritter de mange nedslag i rigtig mange retninger.

Bogen er primært tiltænkt historie på stx og hhx og KS på hf (hvorfor ikke historie på hf?), og her vil flere af kapitlerne fint kunne anvendes til at få de overordnede rammer på plads. På den til bogen tilknyttede hjemmeside kan man finde cirka 3-4 kilder til hvert kapitel, men man skuffes fælt, hvis man her håber at kunne finde det materiale, der kan kompensere for det fokus, som grundbogen mangler. De valgte kilder taler ikke rigtig til hinanden, og oplevelsen af spredehagl gør sig desværre også gældende her. Desuden er de fleste af kilderne link til engelsksprogede hjemmesider, og det er altså sin sag at tygge sig igennem Baath-partiets partiprogram fra 1947 på engelsk. Ville jeg selv bruge bogen i et forløb om det moderne Mellemøsten? Bestemt, men nok ikke mere end et kapitel eller to.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater