Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Sociologiske steder

Anmeldelse

Sociologiske steder

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Rune Valentin Gregersen og Johannes Andersen

Antal sider

261

Pris

248 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Sociologi i nye klæder

De fleste lærebøger i samfundsfag, der behandler en af de klassiske discipliner, har det med at ligne hinanden i strukturen. Derfor er det befriende med en fremstilling, der tager sit udgangspunkt i fysiske lokaliteter og behandler relevante sociologiske temaer i relation til ‘stederne’. Smartphonen har medialisering, magtudøvelse og identitetsdannelse som sociologiske temaer. De øvrige sociologiske steder er som følger: Lufthavnen, Byen, Skolen, Folkemødet, Spisebordet, Arbejdspladsen, Fængslet, Grænsen og Fitnesscentret. Den kyndige læser ved per intuition, hvilke sociologiske temaer der knytter sig til den enkelte lokalitet. Hvert kapitel afsluttes med centrale begreber og en kort litteraturliste.

Som indledning introduceres, hvorledes man kan arbejde med sociologiske temaer på de forskellige lokaliteter, herunder kvantitativ og kvalitativ metode, feltarbejde og det gamle Johannes Andersen-begreb det sociologiske blik.

Samlet kommer Gregersen og Andersen godt rundt om det sociologiske stof. I flere kapitler behandles flere sociologiske aspekter, end vi ofte ser i andre fremstillinger. Der er for eksempel et godt afsnit om årsager til kriminalitet (hvor vi dog godt kunne have undværet Lombrosos biologiske og fysiologiske forklaringer på kriminalitet).

Forfatterne ynder at stille modsætninger op i ‘tabeller’. I tabel 4.3. om stedet ‘Byen’ sættes landboere over for byboere. Det bliver lidt for karikeret. I øvrigt mener overtegnede, at de nævnte ‘tabeller’ burde have betegnelsen figurer (eller oversigter), da tabeller i min terminologi er statistiske taloversigter ordnet i kolonner og rubrikker.

Som sagt er det en fin idé at tage udgangspunkt i et sociologisk ‘sted’. Hvad der dog virker lidt for gumpetungt, er, at der ofte tages udgangspunkt i ‘gymnasieeleven’, der vågner op og kigger på sin smartphone eller cykler rundt i Aarhus, eller sammenligningen af tre gymnasier og så videre.

Når vi ser bort fra disse detaljer, står det dog tilbage, at Sociologiske steder er en velskrevet bog med masser af brugbar viden for læseren. Det kunne meget vel blive en efterspurgt lærebog i de kommende år.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater