Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Skrivning i alle fag

Anmeldelse

Skrivning i alle fag

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Dansklærerforeningens Forlag

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Sophie Holm Strøm

Antal sider

96
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Skrivefærdigheder i alle fag ønskes. Tekst haves

Hvordan er det gået med at implementere reformens instruks om, at ansvaret for udviklingen af elevernes skrivefærdigheder påhviler ALLE fag? Jah, joh. Opgaven er nu heller ikke helt nem, da fagene ikke overraskende har koncentreret sig om at indøve de færdigheder, der har givet mening i DERES særlige univers. Det siger næsten sig selv, at den nye praksis kræver et overblik over de skrivemåder, der gør sig gældende i et gymnasialt forløb. Det overblik skaber Sophie Holm Strøm i den netop udgivne bog Skrivning i alle fag. 
I forlængelse af det materiale, et par norske forskere har udviklet, gennemgår hun i sin bog fem skrivemåder: At skrive for at informere, at skrive for at udvikle og strukturere, at skrive for at fortælle, at skrive for at argumentere og at skrive for at reflektere. Der er et bestemt mål med hver af disse skrivemåder. Og noget bestemt, eleverne skal lære. Via de grundige og illustrative gennemgange af de fem skrivemåder kombineret med en lang række elevopgaver og relevante bilag bliver der skabt de bedst mulige forudsætninger for en tværfaglig skrivepraksis. Til skriveopgaverne hører der desuden brugbare vurderingsskemaer. 
De nævnte skrivemåder overskrider faggrænserne. Det dokumenterer bogen. At nogle af dem er mest oplagte i ganske bestemte fag, er på den anden side indlysende. Trods alt: Med denne udgivelse er der skabt gode rammer for et konstruktivt samarbejde om at udvikle de skriftlige færdigheder til gavn for elever og kursister. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater