Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Skolemesteragtig didaktik

Anmeldelse

Skolemesteragtig didaktik

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Frydenlund

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Rune Christiansen og Heidi Eskelund Knudsen

Antal sider

113

Pris

169,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Initiativet kan ikke roses nok: At udgive en samlet række af fagdidaktiske bøger inden for folkeskolens og gymnasiets fagrække. Desværre er Fagdidaktik i historie ikke et værk, der overbeviser om sin egen relevans.

Filosofien bag bogen er, at hvor gymnasierne typisk er ganske dygtige til det fagprofessionelle, teoretiske og videnskabeligt metodiske, så er styrken noget mindre inden for det didaktiske og pædagogiske. For folkeskolens lærere forholder det sig – groft sagt – omvendt. Derfor tænkes de to områder at kunne berige hinanden, hvilket jo er en fornuftig og sympatisk tanke.

Jeg må dog indrømme, at jeg har lidt svært ved at genkende denne ofte luftede fordom som andet end netop en noget antikveret opfattelse af fagene og deres udøvere i de to institutioner.

Men derfor kan bogen jo alligevel anvendes som inspiration, og den første del af bogen, der kortfattet beskriver fagenes historie, er udmærket. Bevares, det hele lugter lidt af pædagogikum, men er alligevel både sobert og interessant formidlet.

Bogens største styrke er forsøget på at sætte elevernes livsverden og forståelse over for historiefagets. Hovedpointen er, at historieundervisningen bør fokusere mindre på historiske indholdsbegreber (soldat, konge, fædreland) og mere på metabegreber (brud, kontinuitet, årsag, virkning).

Det hele forbliver dog for tørt, akademisk og tilrettevisende, og den svage lugt af pædagogikum bliver stadig kraftigere bogen igennem. Ikke mindst i den afsluttende tredjedel med tips og tricks til undervisningen, der virker underligt altmodisch – og det virker som en lidt sær disponering at lade disse mere eller mindre gode ideer fra historiedidaktikkens overskudslager udkomme i bogform.

Samlet set indeholder bogen for få forfriskende diskussioner og for meget skolemesteragtig gennemgang af en allerede på forhånd defineret best practice.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater