Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Skolemesteragtig didaktik

Anmeldelse

Skolemesteragtig didaktik

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Frydenlund

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Rune Christiansen og Heidi Eskelund Knudsen

Antal sider

113

Pris

169,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Initiativet kan ikke roses nok: At udgive en samlet række af fagdidaktiske bøger inden for folkeskolens og gymnasiets fagrække. Desværre er Fagdidaktik i historie ikke et værk, der overbeviser om sin egen relevans.

Filosofien bag bogen er, at hvor gymnasierne typisk er ganske dygtige til det fagprofessionelle, teoretiske og videnskabeligt metodiske, så er styrken noget mindre inden for det didaktiske og pædagogiske. For folkeskolens lærere forholder det sig – groft sagt – omvendt. Derfor tænkes de to områder at kunne berige hinanden, hvilket jo er en fornuftig og sympatisk tanke.

Jeg må dog indrømme, at jeg har lidt svært ved at genkende denne ofte luftede fordom som andet end netop en noget antikveret opfattelse af fagene og deres udøvere i de to institutioner.

Men derfor kan bogen jo alligevel anvendes som inspiration, og den første del af bogen, der kortfattet beskriver fagenes historie, er udmærket. Bevares, det hele lugter lidt af pædagogikum, men er alligevel både sobert og interessant formidlet.

Bogens største styrke er forsøget på at sætte elevernes livsverden og forståelse over for historiefagets. Hovedpointen er, at historieundervisningen bør fokusere mindre på historiske indholdsbegreber (soldat, konge, fædreland) og mere på metabegreber (brud, kontinuitet, årsag, virkning).

Det hele forbliver dog for tørt, akademisk og tilrettevisende, og den svage lugt af pædagogikum bliver stadig kraftigere bogen igennem. Ikke mindst i den afsluttende tredjedel med tips og tricks til undervisningen, der virker underligt altmodisch – og det virker som en lidt sær disponering at lade disse mere eller mindre gode ideer fra historiedidaktikkens overskudslager udkomme i bogform.

Samlet set indeholder bogen for få forfriskende diskussioner og for meget skolemesteragtig gennemgang af en allerede på forhånd defineret best practice.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater