Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Shakespeare – Lives and Works

Anmeldelse

Shakespeare – Lives and Works

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Engelsk, AT

Bogens forfatter(e)

Ole Juul Lund

Antal sider

184
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Nyttig bog til Shakespeare-forløb

Mange unge har svært ved at forholde sig til Shakespeare, hans sprog og hans tid. Heldigvis er temaerne i Shakespeares værker tidløse, og eleverne kan høste megen livsindsigt ved at studere Shakespeare, hvis det præsenteres på den ”rigtige” måde. Det giver denne nye lærebog mulighed for. Bogen passer fint til læreplanen i engelsk A, hvor læsningen af hele Shakespeare-dramaer ikke længere er pligtstof. 
Shakespeare er et emne med mange facetter. Lunds bog anskuer emnet fra forskellige vinkler og i til målgruppen passende bidder. Dette er en stor hjælp, fordi mange unge er lidt fremmedgjorte over for drama og poesi som genrer. I vores informationstidsalder er det andre medier og genrer, der har de unges bevågenhed, hvilket jeg ikke nødvendigvis skal begrædes. 
Skønt dramaerne udgør omdrejningspunktet i bogen (f.eks. omhyggeligt udvalgte bits & pieces af ”Hamlet”, ”Macbeth”, ”Romeo and Juliet” med flere), lægger bogen en fornuftig vægt på baggrundsviden. 
Bogen indeholder enkelte af Shakespeares digte samt et kapitel om hans brug af det engelske sprog. Og til hvert emne stilles der relevante spørgsmål, som eleverne kan reflektere over. 
Lærebogen fører eleverne på en behagelig måde ind i Shakespeares univers. Den giver et interessant indblik i forfatteren, hans samtid samt den litterære og dramatiske tradition, han skriver sig ind i. 
Bogen er glosseret med forklaringer på engelsk i firkantede parenteser i marginen til højre ud for sætningerne. Dette falder ikke i min smag. Personligt foretrækker jeg specifikke ord-til-ord gloser fra engelsk til dansk for præcisionens skyld. 
Skal man vælge en lærebog til moderne undervisning i Shakepeare, er Ole Juul Lunds nye bog ganske nyttig. Layoutet er fint og overskueligt, temaerne velvalgte. Derfor får den fem af fem stjerner.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater