Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Rige børn leger bedst – et portræt af det danske klassesamfund

Anmeldelse

Rige børn leger bedst – et portræt af det danske klassesamfund

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Lars Olsen, Sune Caspersen, Jørgen Goul Andersen, Lars Andersen og Niels Ploug

Antal sider

246 sider

Pris

249,95 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Klassesamfundet 2.0

Analyser og empiriske undersøgelser af social differentiering har altid indtaget en central placering i samfundsfagsundervisningen. Tidligere trak vi som lærere meget på Socialforskningsinstituttets levekårsundersøgelser, og med socialforskningens grand old man Erik Jørgen Hansen som fyrtårn formidlede vi den sociale ulighed mellem de fem socialgrupper.

Socialgruppeinddelingen havde sine svagheder, og inden for de seneste godt 10 år har Arbejderbevægelsens Erhvervsråd med journalisten Lars Olsen som indpisker introduceret et socialklassesystem (overklasse, højere middelklasse, middelklasse, arbejderklasse og underklasse) som et godt redskab til at illustrere de store forskelle i levekår. Og det bliver gjort i denne bog!

Datamaterialet omfatter levekårsudviklingen fra 1987 til 2019, og beskrivelsen af denne udvikling viser tydeligt, at klassesamfundet lever i bedste velgående – dog er der andre skillelinjer end tidligere. Som vi kender fra undervisningen, har bogen en tendens til at kigge på yderpunkterne. Således fokuserer ouverturen og de to første kapitler på overklassens ghetto (”Storbyeliterne og det perifere Danmark”, ”De forgyldtes parallelsamfund” og ”Overklassens anatomi”). Ghettoiseringen fremmes af forskellige faktorer: Man bor blandt de øvrige rige, indkomst og formue er stukket afsted fra arbejderklassens, og holdningsmæssigt er overklassen (stort set) enige om, at globaliseringen er et gode. Det er velfærdsstaten også – men omfordelingen må ikke overdrives!

Forskerne tydeliggør, hvorledes arbejderbyen er forsvundet. Høje boligpriser har drevet arbejderklassen ud af de attraktive kvarterer i de større danske byer, og vi ser de karakteristiske skel mellem velstående storbyer og det perifere Danmark.

Når man skal forstå den nutidige strid i dansk politik mellem land og by, er bogen rig på data til at forstå baggrunden.

Rige børn leger bedst er svær at komme uden om, når social ulighed er på programmet i samfundsfags­undervisningen.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater