Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Remediering

Anmeldelse

Remediering

Anmeldt af_
Lærke Weng Jensen

Forlag

Dansklærerforeningens Forlag

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Matilde Malmberg og Jens Mann Christiansen

Antal sider

64
Anmeldt af_
Lærke Weng Jensen

Relevant emne, men for komprimeret

Remediering som teoretisk begreb, synes jeg, er lidt overset. Måske man tidligere efter læsning af et værk bare så filmen eller valgte mellem flere udgaver uden at behandle forholdet mellem disse ud fra en systematisk komparation. Sammenligningen er selvfølgelig ikke fremmed (for eksempel den klassiske Pontoppidans Ørnerede versus H.C. Andersens Den grimme ælling), men nu kan man introducere Ørnerede som en remediering. Efter at have læst definitionen og eksemplerne i denne bog kunne jeg behandle den og mange andre som sådan.

Bogens sigte er todelt. Dels teori om remediering med eksempler, dels kreative øvelser til at få elever til selv at gentænke en teksts budskab og tema i en ny form. Jeg har mange spørgsmål til teoridelen og så gerne, at den var mere præcis, end det korte format muliggør. Definitionen åbner for mig mange spørgsmål om for eksempel, hvor grænserne går mellem inspireret af og decideret remediering (er alt, der refererer tilbage til en bibelsk scene, en remediering, og udvander vi så begrebet?), intertekstualitet og fake news. Optimistisk set kan man sige, at dét netop er det spændende at diskutere med sine elever, men i praksis er det en irritation at skulle ud at undersøge begrebet nærmere, når nu der netop er en hel bog foran mig. Bogens analysebidrag og definition åbner dog stadig op for at eksaminere i remedieringer, hvilket er en stor styrke.

Bogen er pædagogisk skrevet i du-form, og der er en fin konkret analysemodel, der spørger til forskellene i de tekster, man analyserer på. De kreative øvelser mangler noget mere konkret og kræver ret meget fra læreren. Der er en analyse af remedieringer fra bog til film, digt til sang, salme til digt, og hvordan konventionelle nyhedstekster remedieres til et meme på sociale medier. En tredjedel af bogen er antologi med nogle af de analyserede tekster. Tekstvalget er okay, men ikke så inspirerende.

Bogen er endnu en af Dansklærerforeningens forløbsbøger, hvor der ligger forslag til modulplaner og ekstra materiale på forlagets hjemmeside (led selv). Det står desværre kun diskret nederst på side 40.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater