Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Religion på kryds og tværs

Anmeldelse

Religion på kryds og tværs

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Bodil J. Pedersen, Dorte Z. Thelander, Tine O. Roost og Carsten Lykke-Kjeldsen

Antal sider

224

Pris

179 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Udfordrende ‘krydsogtværser’

Bogen har meget nyt til religions­faget i gymnasiet og hf. Der er fire nye emner til fagbekendtgørelsens valgfrie emne: køn, rusmidler, satanisme og ånder. Men nok så vigtig for faget generelt er den grundige indføring i den nye undervisningslovs (2017) fire kompetencedimensioner: den globale, digital dannelse, innovation og karrierelæring. Samt en videnskabsmodel i forbindelse med religionsfagets nye muligheder for at indgå i tværfagligt samarbejde i forbindelse med SPR og SSO.

Med loven i 2017 er kompetencebegreberne blevet sat i førersædet, og de tidligere dannelses- og almendannelsesbegreber er kommet på bagsædet. Der henvises til dem i lovens formål, men konkret indordnes de som en del af den større kompetencepulje. Den viden og de kundskaber med videre, som den gymnasiale undervisning giver, skal kunne omsættes i praksisser og kommunikativt på en kritisk, ansvarlig og i det hele taget en ordentlig måde ikke mindst på de sociale medier!

Mere fagspecifikt er det især med den globale kompetence, at den fag­lige religionsundervisning kommer på banen. Og her bruger bogen et begreb fra den engelske pædagogik ‘worldview literacy’ – verdenssynsevne. Den går kort sagt ud på at give eleverne kompetencer til en hermeneutisk dialog med andre menneskers tro og livsanskuelser, at kunne forholde sig reflekterende til både deres egen og andres verdens­anskuelse med henblik på om muligt at nå til en konsensus om samfundsmæssige og globale spørgsmål. Der redegøres meget indgående for, hvad den globale kompetence rummer, og der er knyttet mange øvelser med ­gode instruktioner til opgaverne, så eleverne kan få tillært sig den glo­­bale kompetence. Her indgår blandt andet at kunne aflæse andres verdensopfattelse. Den postmoderne verdens religiøsitet og livsanskuelser er i stigende grad blevet individualistisk, eklektisk og udogmatisk, så globalt drejer det sig ikke blot om at have ­viden om verdensreligionerne som sådan!

Efter indlæringen af de fire kompetencer følger i bogens anden del anvendelsen af dem. Det sker ved mange øvelser til de fire ovenfor nævnte emner. Kønsrollemønstre i verdensreligionerne og transcendente religiøse oplevelser i forbindelse med rusmidler, satanisme og åndedyrkelse. Bogen giver ud fra den nyeste forskning en meget grundig og systematisk indføring i disse emners forskellige typer af kultdyrkelse. I øvelserne hertil anvendes et alsidigt mate­riale af klassiske og nyere tekster samt musik og film på nettet. Ud fra ­dette materiale skal eleverne med de fire kompetencer løse forskellige spørgsmål. Her må eleverne holde flere arbejdsmæssige og faglige begreber sammen, førend svaret kan falde på plads. Det forekommer mig, at opgaverne er meget avancerede ‘krydsogtværser’ til den gymnasiale religionsundervisning på C-niveau.  

Der er lagt et stort arbejde i bogen. De fire valgfrie emner vil sikkert interessere eleverne. Bogen er velskrevet, grafiske modeller systematiserer de mange begreber, og et velvalgt billedmateriale gør den indbydende. 

På grund af pension er dette Hans Jørgens sidste anmeldelse. Tak for mange års tro tjeneste.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater