Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Religion og Samfund – fra reformation til nutid

Anmeldelse

Religion og Samfund – fra reformation til nutid

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Pantheon

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Johnny Thiedecke

Antal sider

148

Pris

158 kroner,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Max Weber-tesen endnu en gang
Jeg vil anbefale læseren at starte med bogens kapitel 5 og 6, der har engagerende tekster til temaet religion, samfund i nutidens Danmark som: Asylsagen i Brorson-kirken, tørklædedebatten, kirkevielse af homoseksuelle, adskillelsen af stat og kirke, velfærdssamfundet og kristendommen og sekulariseringen af det danske samfund. En bred vifte af samfundsdebatterende tekster. De er meget velegnet til en samfundsfaglig toning af faget og de selvstændige arbejdsformer inden for AT og KS-faget.
Men det bliver svært, når de teologiske, filosofiske og politiske præmisser for den aktuelle samfundsdebat præsenteres, hvilket gøres i bogens indledende kapitler. Der er tekstuddrag af Luther, Calvin, Spinoza, Lock, Kant, Marx og Weber samt faglige debatter herom. Det er ofte lange tekster, hvor fremmedord og begreber ikke forklares i tilstrækkelig grad. Det er vanskelige tekster, og der skal en meget kontant lærerstyret undervisning til, hvis eleverne skal forstå noget af det.
Forfatteren vil også sammenligne samspillet mellem religion og samfund i den vestlige kristne kultur med andre kulturers forhold til religion og samfund som i det marxistiske Kina og det islamiske teokrati i Iran. Det er Max Webers berømte teori om forholdet mellem den protestantiske etik og kapitalismens ånd i det 17 år­hundredes Europa og virkningshistorien heraf for moderniteten – Vestens økonomiske mirakel og kulturelle og rationelle overlegenhed, der har forfatterens interesse. Tesen diskuteres, dog uden at Max Webers eurocentrisme og orientalisme problematiseres, sådan som det er gjort inden for forskningen i flere årtier. Og jeg forstår ikke, at Webers karakteristik af moderniteten som ”affortryllet” ikke er omtalt og diskuteres.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater