Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Reaktionens tid – konkurrencestaten mellem reform og reaktion

Anmeldelse

Reaktionens tid – konkurrencestaten mellem reform og reaktion

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Information

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Ove K. Pedersen

Antal sider

290

Pris

299,96 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Konkurrencestaten – sådan skal den forstås!

I 2011 udkom en bog med titlen Konkurrencestaten. Den var skrevet af professor Ove K. Pedersen og vakte berettiget opmærksomhed. Han analyserede heri, hvordan den traditionelle velfærdsstat siden 1990’erne langsomt på grund af den øgede globale økonomiske konkurrence havde ændret sig til en konkurrencestat. Begrebet vandt hurtigt indpas i mange lærebøger, men i den offentlige debat blev velfærdsstat og konkurrencestat hinandens modsætninger. Den traditionelle velfærdsstat er blevet indbegrebet af det gode samfund, og konkurrencestaten et skældsord, hvor eliten har taget magten fra befolkningen og brugt den til at ødelægge, hvad der ellers var verdens bedste velfærdsstat. Det er netop disse påstande, Ove K. Pedersen vil gøre op med i Reaktionens tid. Hans pointe er: ”Hvad der ikke lykkedes i andre lande, lykkedes i Danmark: at forandre velfærdsstaten for at bevare den. Af samme grund har Danmark ved sammenligning stadig en stor velfærdsstat, der stadig har en stor fordelingseffekt…” (s. 11).

Hvor bogen Konkurrencestaten havde svært tilgængelige afsnit, er Reaktionens tid let at læse. Der lægges primært vægt på tanker og ideer frem for systemtekniske ændringer. Bogen består af 16 essays, som kan læses hver for sig, men alligevel udgør en samlet tematik. Ove K. Pedersen har inddelt sine essays i fire dele, idet han arbejder ud fra bogens undertitel ”… – konkurrencestaten mellem reformisme og reaktion. I første del beskrives reformismens historie, hvor reformismens sejrstogt blev indvarslet med dannelsen af den modernes velfærdsstat. I anden del analyseres sammenstødet mellem reaktionen, da den danske velfærdsstat tilpasses den globale konkurrence. I tredje del påpeges, hvordan konkurrencestaten har ført til en øget statsliggørelse og kontrol. Endelig vurderes, om reformeringen af velfærdsstaten kan ­holde. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater