Den samlede dansksprogede introduktion til postmoderne film, som vi nu har fået med Per Helmers bog Postmoderne film, lander på et knastørt sted.
Kapitel 4-7 er en overskuelig og solid introduktion til definerende træk ved postmoderne film: jeg-opløsning, fragmentarisme, metafiktion og metaeffekter, stilhybrider, parodi og pastiche. Helmer udvikler solidt disse begreber med en perlerække af underbegreber, der nu for første gang ligger tilgængeligt for eleverne – på dansk!
Kapitel 8-13 er en række eksempler på, hvordan begreberne kan anvendes i analysen af så forskellige film som The Truman Show og Mulholland Drive med flere.
Jeg vil ved lejlighed glæde mig til at introducere eleverne til denne overskuelige gennemgang, ligesom disse efterfølgende kapitler vil give eleverne mulighed for på egen hånd at læse, hvordan begreberne kan anvendes i praksis.
Jeg undrer mig dog over bogens første kapitel, der er en introduktion til klassisk dramaturgi og filmsproglige begreber. En række basisfaglige begreber, som man kan finde i enhver introduktion til dramaturgi og herunder i Per Helmers egne bøger?
Introduktionen til den postmoderne film og postmodernismen har respekt for feltets kompleksitet og giver samtidig en fin introduktion. Jeg savner dog, at skribenten går mere direkte i dialog (læs noter, referencer) med den mangfoldige litteratur omkring emnet.
Men kære mediefagslærer – så er der vand! Hermed anbefalet.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode