Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Portrætter, samtaler og historiske linjer fra 1930 til i dag

Anmeldelse

Portrætter, samtaler og historiske linjer fra 1930 til i dag

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Frydenlund

Fag

Dramatik

Bogens forfatter(e)

Ulla Strømberg

Antal sider

408

Pris

399,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Den her bog er fantastisk lækker på alle måder. Det er en historiebog og et inspirationskatalog samlet i en storslået portrætbog med fine og talrige illustrationer. Med denne udgivelse beriger Ulla Strømberg dramatikundervisningen ved at give et savnet og nødvendigt indblik i scenografernes og scenografiens markante betydning for teatrets fortællinger. Bogen sætter scenograferne i centrum og markerer deres væsentlige rolle i teatret. Den handler om at se teater og se den scenografi, der er bygget op om hver enkelt forestilling. Ulla Strømberg pointerer, at scenografi er andet og mere end den fysiske opbygning af spillepladsen. Det demonstrerer hun kompetent i bogen med en mangfoldighed af eksempler og med en bevidsthed om, at lyset, kostumet og masken også hører ind under det scenografiske område. Det komplekse begreb “performativitet” behandles, og det pointeres, at begrebet slet ikke er entydigt defineret eller gennemdiskuteret, fordi der er skrevet så (for!) lidt om det.

Bogen er inddelt i fire afsnit: Optakt, Portrætter I, Portrætter II og Portrætter III, der kronologisk starter med historiske noter fra Europa og Danmark. Dernæst præsenteres nyere danske scenografer fra 1930’erne til i dag og deres betydning for dansk og international teater og scenekunst på helt unik vis. Det er vigtig viden og læsning, og så er bogen rigt illustreret med mange fine eksempler. Scenograferne kommer også selv til orde. De fortæller om deres arbejde, overvejelser og personlige udvikling i faget og kunsten. Samtidig præsenteres en række danske billedkunstnere, som har været på besøg i teatrets magiske verden.

Denne bog bidrager til forståelsen af teatrets helt særlige visuelle magi og “performativitet” – køb den, se og nyd den!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater