Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Pestens tid. Sygdom, samfund og behandling 1100-1711

Anmeldelse

Pestens tid. Sygdom, samfund og behandling 1100-1711

Anmeldt af_
Morten Lassen

Forlag

Columbus

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Kristian Brøndum

Antal sider

167

Pris

243 kr.,-
Anmeldt af_
Morten Lassen

Sygdomshistorie

Det er nok lige lovlig friskt at periodisere seks århundreders europæisk historie – strækkende sig fra højmiddelalder over senmiddelalder til reformation, renæssance og tidlig oplysning (1100-1711) – som ‘pestens tid’. Omvendt åbner det skarpe fokus på pesten og dens konsekvenser op for nye perspektiver på de sædvanlige strejftog i de velkendte perioder. For eksempel er det interessant at se sekulariseringsprocessen og den voksende rationalisme belyst ­gennem kampene mellem overtro, kristendom og videnskab i sygdomsbekæmpelsen. Uden at der bliver ­tale om deci­deret mikrohistorie, kommer vi igennem en række kilder også helt tæt på datidens desperate forsøg på at stille noget op med epidemiens hærgen. I dødedansen indgår et fascinerende galleri af kloge koner, bartskærere, spedalske, hekse, apotekere, munke og nonner etc., men desværre kun i små fragmenter.

Bogen består af fem kapitler, som omhandler: 1) Kristendommens sygdomsopfattelse; 2) Lægevidenskaben (burde stå i anførselstegn); 3) Den sorte død og middelalderen; 4) Bartskærere, medicinere og hekse og 5) Pesten og samfundet. Det overordnede perspektiv er selvfølgelig ­pestens påvirkning af samfund og mennesker, men her savner man en mere diskuterende tilgang. ­Nogle få steder nævnes faglige begreber som brud og kontinuitet eller aktør og struktur, men generelt er der tale om en velskrevet lystvandring, der med et solidt greb om stoffet udlægger fortiden. Der er mange retoriske spørgsmål, men få problemstillinger. De findes til gengæld i overmål på bog­ens hjemmeside. Den manglende didaktisering af materialet gør det imidler­tid lidt svært at sortere, og da kapit­lerne i snit er 30 sider lange, så skal der nok skæres og tilpasses i ­materialet.

Bogen er blevet til under corona­epidemien, men forfatteren har valgt at afslutte fremstillingen i 1711, hvor Europa – og København – oplevede den sidste store pestbølge. I indledningen skriver forfatteren, at for­tiden kan bruges som spejl for nutiden, og med nærværende udgivelse er man i hvert fald godt klædt på til den perspektivering.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater