Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Perspektivrig introduktion til jubilaren!

Anmeldelse

Perspektivrig introduktion til jubilaren!

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Pia Søltoft, Mette Berndsen, John Rydahl

Antal sider

123

Pris

148,00,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Med afsæt i fem moderne billedkunstneres værker giver bogen en ny og kreativ tilgang til centrale fænomener i Kierkegaards tankeverden. Lidenskaben hos Kierkegaard giver sig udtryk i angst, frihed, skyld, kærlighed og tro, og disse fænomener perspektiveres yderligere ved en række litterære tekster. En spændende og alsidig materialesamling, der adskiller sig markant fra tidligere tekstbøger til Kierkegaards forfatterskab. Ved brug af forskellige faglige vinkler vil bogen være meget velegnet til tværfaglige opgaver i fagene billedkunst, dansk, filosofi og religion og til AT. Og elevernes arbejde understøttes på udmærket måde med arbejdsopgaver til de enkelte kapitler.

Forfatterne giver indsigtsfulde indføringer til de fem emner i Kierkegaards eksistensforståelse og i et sprog, der vil gå lige ind hos eleverne. Det er en fornøjelse at læse!

Snittet, der er lagt i Kierkegaards forfatterskab, som der er mange uddrag fra, lægger mest vægt på den eksistentielle og filosofiske side af dette ud fra den sikkert rigtige opfattelse, at Kierkegaard har haft større kulturhistorisk betydning som filosof end som teolog.

I kapitlet om tro fokuseres på Kierkegaards fortælling om troens fader Abraham, der mestrede troens paradoks og dobbeltbevægelse, og det fik jo også en ”happy end” for ham. De tungere ting i Kierkegaards kristendomsforståelse: Hvad det vil sige at være kristen – og lidenskabeligt at blive det, har man her undladt at komme ind på, selvom det er pointen i hans forfatterskab.

Dette er jeg enig i. Det ville være noget af en nyser at konfrontere nye Kierkegaardlæsere med Kierkegaards understregning af lidelsen og martyriet i kristenlivet og samtidighed med Kristus.
Jeg kan kun anbefale bogen rigtig meget. Køb den! Det er lidenskab med udgangspunkt i unge mennesker, det drejer sig om, og jeg er ikke i tvivl om, at de vil blive tændt!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater