Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Parkour – en livsstil

Anmeldelse

Parkour – en livsstil

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Forlaget Indblik

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Gagendran Srisurendran

Antal sider

144
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Problematisk grundbog til parkour
Hvis man som underviser savner inspiration til et forløb i parkour, så kan Gagendran Srisurendrans nye bog være et brugbart opslagsværk. På lidt over 70 sider gennemgår den forskellige teknikker med en ganske kort beskrivende tekst og gennemillustreret med fotografier. Teksten er dog altovervejende ikke god nok til at forklare bevægelserne, hvor tanken så er, at billederne kan tage over i stedet. Men det er efter min vurdering ikke tilstrækkeligt for eksempel at skrive: (skridt og armbevægelser) ”skal samarbejde på en måde, så du bliver i stand til at udføre bevægelsen i fuld udstrækning.”
Her ville det være rart at få dette samarbejde beskrevet i tekstform. Men i stedet har forfatteren konsekvent valgt kun at beskrive teknikken nødtørftigt og lade resten være op til billedsiden. Godt nok kan man se en del ud fra billederne, men med tanke på, at parkour rummer en vis skadesrisiko, så kan man godt klandre bogen for ikke at gøre nok for at minimere denne. Har man alligevel mod på – eller forudsætninger for – at kaste sig ud i disciplinen, så er der helt givet inspiration at hente. Som inspiration og/eller opslagsværk i teknikker er den brugbar, men ikke i udførelsen.
Den resterende halvdel af bogen kommer rundt om parkour ud fra såvel en humanistisk, naturvidenskabelig samt sundhedsvidenskabelig vinkel. Det er blandt andet med emner som oprindelsen og de filosofiske tanker bag parkour. Afsnittene om træning, flow samt kost og sundhed kunne være oplagte i forbindelse med idræt på B-niveau, men her er teksten igen for tyndbenet. I forhold til grundbøger på B-niveau er afsnittene omkring aerob/anaerob træning samt flow for eksempel skrevet på et for lavt og til tider lidt ubehjælpsomt niveau. Men vil man inddrage teorien på C-niveau, så rammer det nok bedre.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater