Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Pædagogisk omhu

Anmeldelse

Pædagogisk omhu

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Anders Holm

Antal sider

171

Pris

168,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Grundtvig er alle vegne i dansk kirkekultur og samfundsliv i dag, som forfatteren skriver i forordet. Hans indflydelse er uomtvistelig. Det er derfor oplagt at udgive en bog om ham i fagene dansk, reli­gion og historie til tværfagligt samarbejde.

Forfatteren giver en meget vidende og sober tematisk indføring til Grundtvigs liv og virke. Dette sættes ind i 1800-tallets danske historie, litteratur og religiøse liv. Et afsluttende kapitel redegør for Grundtvigs virkningshistorie og reception frem til i dag.

Flere af Grundtvigs store salmer, folkelige sange og digte samt uddrag af hans foredrag og myte- og historieskrivning med videre er inddraget og med fyldige noter. Tak! Der er i det hele taget gjort meget for at gøre Grundtvig tilgængelig for moderne læsere. Overskueligt, indbydende, og apparatet er helt i top!

Som bogen viser, bliver Grundtvig brugt både som ammunition og skydeskive i nutidens kultur- og samfundsdebat. I bogen dog kun med meget korte citater pro et contra. Forfatteren er ikke ukritisk over for sider af Grundtvigs forfatterskab og brugen af det i dag, men jeg kunne have ønsket mere fyldige tekster med synspunkter og argumenter ikke mindst fra kulturradikalt hold, som siden brødrene Brandes altid har haft et kritisk øje til Grundtvig og grundtvigianismen. Professor Erling Bjøl blev engang spurgt om, hvorfor han boede i Paris. På grund af Grundtvig i Danmark, svarede han prompte. Og nok især polemisk.

Når bogen også skal bruges i faget historie, som er på A-niveau, mener jeg, at positioner i den faglige nationalismedebat skulle være inddraget for at få Grundtvigs helt centrale begreb om folkelighed diskuteret i denne.

Men alt i alt er bogen meget godt anbefalet. Den er særdeles relevant og gjort med stor pædagogisk omhu. Det ville Grundtvig også have påskønnet!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater