Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Pædagogisk omhu

Anmeldelse

Pædagogisk omhu

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Anders Holm

Antal sider

171

Pris

168,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Grundtvig er alle vegne i dansk kirkekultur og samfundsliv i dag, som forfatteren skriver i forordet. Hans indflydelse er uomtvistelig. Det er derfor oplagt at udgive en bog om ham i fagene dansk, reli­gion og historie til tværfagligt samarbejde.

Forfatteren giver en meget vidende og sober tematisk indføring til Grundtvigs liv og virke. Dette sættes ind i 1800-tallets danske historie, litteratur og religiøse liv. Et afsluttende kapitel redegør for Grundtvigs virkningshistorie og reception frem til i dag.

Flere af Grundtvigs store salmer, folkelige sange og digte samt uddrag af hans foredrag og myte- og historieskrivning med videre er inddraget og med fyldige noter. Tak! Der er i det hele taget gjort meget for at gøre Grundtvig tilgængelig for moderne læsere. Overskueligt, indbydende, og apparatet er helt i top!

Som bogen viser, bliver Grundtvig brugt både som ammunition og skydeskive i nutidens kultur- og samfundsdebat. I bogen dog kun med meget korte citater pro et contra. Forfatteren er ikke ukritisk over for sider af Grundtvigs forfatterskab og brugen af det i dag, men jeg kunne have ønsket mere fyldige tekster med synspunkter og argumenter ikke mindst fra kulturradikalt hold, som siden brødrene Brandes altid har haft et kritisk øje til Grundtvig og grundtvigianismen. Professor Erling Bjøl blev engang spurgt om, hvorfor han boede i Paris. På grund af Grundtvig i Danmark, svarede han prompte. Og nok især polemisk.

Når bogen også skal bruges i faget historie, som er på A-niveau, mener jeg, at positioner i den faglige nationalismedebat skulle være inddraget for at få Grundtvigs helt centrale begreb om folkelighed diskuteret i denne.

Men alt i alt er bogen meget godt anbefalet. Den er særdeles relevant og gjort med stor pædagogisk omhu. Det ville Grundtvig også have påskønnet!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater