Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Pædagogisk omhu, men med faglige problemer

Anmeldelse

Pædagogisk omhu, men med faglige problemer

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Dorte Thelander Motzfeldt

Antal sider

174

Pris

178,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Bogen behandler to gennemgående etiske temaer inden for verdensreligionerne: homoseksualitet og naturen (dyr, klima og miljøetik). Andre etiske emner omtales også. Ud over religionernes etiske normsæt præsenteres i det indledende kapitel modernitetens etikker.

Bogens sidste kapitel giver en arbejdsmodel til feltarbejde og afslutter med et større innovativt projekt. Der er velvalgte klassiske og repræsentative tekster med flere interview, som forfatteren selv har foretaget. Forfatteren skriver i et elevvenligt sprog, og eleverne hjælpes med en tekstanalysemodel, faktaboks og aktiverende arbejdsopgaver, især på nettet. Bogens sider er indbydende sat op med tekst og billeder.

Behandlingen af bogens to temaer er solid, og i forbindelse med religionernes holdning til naturen opstilles to tilgange: den holistiske og den instrumentelle. Men der er desværre en underskov af fejl og misforståelser i bogen. Således forstås for eksempel Bjergprædikenen ud fra Kants vilje- og pligtetik, men Bjergprædikenen rummer forestillingen om det helt igennem rene, uplettede sind, og det er ikke noget, man kan ville. Kierkegaard gøres til en moderne eksistentialist a la Sartre, der jo mente, at der ingen givet mening er i livet, og mennesket selv måtte vælge denne. For Kierkegaard var eksistensopgaven imidlertid alene den, når det kom til stykket, at det enkelte menneske skulle forholde sig til den komplekse skabning, det var, sat af Gud. Forfatteren mener også, at kristendommen ifølge Grundtvig var et ”supplement” til det iboende gode i mennesket. For Grundtvig var kristendommen ikke blot et ”supplement” til menneskelivet, men selve menneskelivets målrettede opfyldelse. At de to teologer samt Løgstrup skulle have bidraget med en ”dansk særegenhed” af den tyske liberalteologi, forstår jeg overhovedet ikke meningen med.

Pietismen, som altså kom fra Tyskland, forveksles med puritanismen i England, og andet kunne anføres og ikke blot til bogens afsnit om kristendom, men for eksempel også krigsetikken inden for islam.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater