Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier
  • samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Pædagogisk omhu, men med faglige problemer

Anmeldelse

Pædagogisk omhu, men med faglige problemer

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Dorte Thelander Motzfeldt

Antal sider

174

Pris

178,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Bogen behandler to gennemgående etiske temaer inden for verdensreligionerne: homoseksualitet og naturen (dyr, klima og miljøetik). Andre etiske emner omtales også. Ud over religionernes etiske normsæt præsenteres i det indledende kapitel modernitetens etikker.

Bogens sidste kapitel giver en arbejdsmodel til feltarbejde og afslutter med et større innovativt projekt. Der er velvalgte klassiske og repræsentative tekster med flere interview, som forfatteren selv har foretaget. Forfatteren skriver i et elevvenligt sprog, og eleverne hjælpes med en tekstanalysemodel, faktaboks og aktiverende arbejdsopgaver, især på nettet. Bogens sider er indbydende sat op med tekst og billeder.

Behandlingen af bogens to temaer er solid, og i forbindelse med religionernes holdning til naturen opstilles to tilgange: den holistiske og den instrumentelle. Men der er desværre en underskov af fejl og misforståelser i bogen. Således forstås for eksempel Bjergprædikenen ud fra Kants vilje- og pligtetik, men Bjergprædikenen rummer forestillingen om det helt igennem rene, uplettede sind, og det er ikke noget, man kan ville. Kierkegaard gøres til en moderne eksistentialist a la Sartre, der jo mente, at der ingen givet mening er i livet, og mennesket selv måtte vælge denne. For Kierkegaard var eksistensopgaven imidlertid alene den, når det kom til stykket, at det enkelte menneske skulle forholde sig til den komplekse skabning, det var, sat af Gud. Forfatteren mener også, at kristendommen ifølge Grundtvig var et ”supplement” til det iboende gode i mennesket. For Grundtvig var kristendommen ikke blot et ”supplement” til menneskelivet, men selve menneskelivets målrettede opfyldelse. At de to teologer samt Løgstrup skulle have bidraget med en ”dansk særegenhed” af den tyske liberalteologi, forstår jeg overhovedet ikke meningen med.

Pietismen, som altså kom fra Tyskland, forveksles med puritanismen i England, og andet kunne anføres og ikke blot til bogens afsnit om kristendom, men for eksempel også krigsetikken inden for islam.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater