Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Pædagogikum mellem teori og praksis

Anmeldelse

Pædagogikum mellem teori og praksis

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Frydenlund

Fag

Pædagogik

Bogens forfatter(e)

Steen Beck

Antal sider

200

Pris

249,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Bogen er rigtigt tænkt. Det er en fremragende idé at udgive en overskuelig oversigt over, hvilke  temaer der undervises i på den almendidaktiske del af pædagogikum. Først præsenteres det teoretiske perspektiv, caseperspektivet og aktionslæringsperspektivet. Disse perspektiver er  fundamentet for undervisningen på teoretisk pædagogikum. Dernæst er der en fin indføring i de centrale temaer i de almendidaktiske moduler. Det drejer sig om didaktik, dannelse, læringsteori, lærerrollen, elever, motivation, klasseledelse og digital dannelse.

Der anvendes meget plads på at forklare teorier og begreber, og hvad de betyder i konkrete undervisningsmæssige sammenhænge. De mange caseeksempler i bogen er ofte hentet fra forskellige forskningsprojekter, og de kan umiddelbart danne baggrund for en givtig diskussion af de forskellige teorier og begreber, der er knyttet til temaerne.

Alt sammen er gjort med stor præcision og formidlet på en letforståelig måde.

Der er dog to forhold, der kunne være uddybet noget mere. Det ene er aktionslæring. Her burde der nok være fokuseret lidt mere på, hvor vigtig aktionslæring egentlig er for udviklingen af den refleksive praktiker.

Det andet er læringsteorierne, hvor man savner lidt om, hvorfor det er de pågældende fire-fem læringsteorier, der arbejdes med på uddannelsen. Hvad er det, som disse teorier kan i forbindelse med læring i det senmoderne gymnasium?   

Bogen kan med stort udbytte læses af kandidater og alle, der har et behov for at få genopfrisket centrale begreber og teorier inden for den almene didaktik. Den kan anvendes både som håndbog og som studiebog. Den er suppleret med en række gode cases, der er relateret til de enkelte temaer. Hvert kapitel afsluttes med en række relevante spørgsmål knyttet direkte til temaerne. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater