Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

På sporet af historien – Opslagsbog til historiefagets teori og metode

Anmeldelse

På sporet af historien – Opslagsbog til historiefagets teori og metode

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Christian Lund & Brian Dupont Larsen

Antal sider

124

Pris

186 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Glimrende opslagsbog, men …

På bagsiden af nærværende udgivelse kan man læse, at opslagsbogen er tænkt som en “hjælp til eleverne i det historiefaglige arbejde med kilder, problemstillinger og analyser og er i særlig grad tænkt som en konkret vejledning i, hvordan man anvender en række forskellige historiske metoder”, og at de 26 opslag af historiefagets teorier, begreber og metoder (der skelnes på intet tidspunkt) præsenteres i et “anvendelsesorienteret perspektiv med masser af eksempler”. Tanken er, at bogen skal inddrages i den konkrete undervisning samt kunne anvendes af elever i forbindelse med større skriftlige opgaver. Opslagsværker er jo sjældent særlig anvendelsesorienterede, men stort set lykkes det at koble det leksikalske med det metodiske, således at eleven vil forstå for eksempel øko- og begrebshistorie i praksis. Som sådan er det en glimrende opslagsbog, der bestemt har sin berettigelse i undervisningen. De mange konkrete eksempler er relevante og inviterer til refleksion.

Men den har også sine mangler, for trods de mange eksempler er det forbavsende, hvor lidt eleven rent faktisk inkluderes. Der er masser af eksemplariske skemaer, men ingen, som eleven selv skal udfylde. Kort sagt er det op til læreren selv at finde på for eksempel periodiseringsproblemstillinger og så videre. Her kunne man godt have gjort bogen endnu mere anvendelsesorienteret (i form af konkrete arbejdsopgaver), men hensigten har sikkert været, at opslagene skulle være så åbne som mulige.

Lad os tage et eksempel: Mikrohistorie. For at forstå teksten skal man først læse om “aktør og struktur”, “mentalitetshistorie” og om “historisk fortælling”, og når det er gjort, kan man så læse om Ginzburgs banebrydende bog Osten og ormene, inden man får en fin oversigt over vigtige mikrohistoriske begreber. Til sidst afsluttes der med nogle abstrakte grundspørgsmål, for eksempel: “Hvordan levede helt almindelige mennesker på en bestemt lokalitet i en bestemt historisk periode?” Alt sammen udmærket, men hvorfor ikke lade eleven selv enten analysere en mikrohistorisk tekst eller agere mikrohistoriker? Opslagsværker har det med at samle støv i reolen, og det vil kræve en indsats – og hjælp – fra læreren, hvis det ikke skal overgå denne ellers glimrende udgivelse.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater