Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

På sporet af historien – Opslagsbog til historiefagets teori og metode

Anmeldelse

På sporet af historien – Opslagsbog til historiefagets teori og metode

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Christian Lund & Brian Dupont Larsen

Antal sider

124

Pris

186 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Glimrende opslagsbog, men …

På bagsiden af nærværende udgivelse kan man læse, at opslagsbogen er tænkt som en “hjælp til eleverne i det historiefaglige arbejde med kilder, problemstillinger og analyser og er i særlig grad tænkt som en konkret vejledning i, hvordan man anvender en række forskellige historiske metoder”, og at de 26 opslag af historiefagets teorier, begreber og metoder (der skelnes på intet tidspunkt) præsenteres i et “anvendelsesorienteret perspektiv med masser af eksempler”. Tanken er, at bogen skal inddrages i den konkrete undervisning samt kunne anvendes af elever i forbindelse med større skriftlige opgaver. Opslagsværker er jo sjældent særlig anvendelsesorienterede, men stort set lykkes det at koble det leksikalske med det metodiske, således at eleven vil forstå for eksempel øko- og begrebshistorie i praksis. Som sådan er det en glimrende opslagsbog, der bestemt har sin berettigelse i undervisningen. De mange konkrete eksempler er relevante og inviterer til refleksion.

Men den har også sine mangler, for trods de mange eksempler er det forbavsende, hvor lidt eleven rent faktisk inkluderes. Der er masser af eksemplariske skemaer, men ingen, som eleven selv skal udfylde. Kort sagt er det op til læreren selv at finde på for eksempel periodiseringsproblemstillinger og så videre. Her kunne man godt have gjort bogen endnu mere anvendelsesorienteret (i form af konkrete arbejdsopgaver), men hensigten har sikkert været, at opslagene skulle være så åbne som mulige.

Lad os tage et eksempel: Mikrohistorie. For at forstå teksten skal man først læse om “aktør og struktur”, “mentalitetshistorie” og om “historisk fortælling”, og når det er gjort, kan man så læse om Ginzburgs banebrydende bog Osten og ormene, inden man får en fin oversigt over vigtige mikrohistoriske begreber. Til sidst afsluttes der med nogle abstrakte grundspørgsmål, for eksempel: “Hvordan levede helt almindelige mennesker på en bestemt lokalitet i en bestemt historisk periode?” Alt sammen udmærket, men hvorfor ikke lade eleven selv enten analysere en mikrohistorisk tekst eller agere mikrohistoriker? Opslagsværker har det med at samle støv i reolen, og det vil kræve en indsats – og hjælp – fra læreren, hvis det ikke skal overgå denne ellers glimrende udgivelse.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater