Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Overblik – det 20. århundredes historie

Anmeldelse

Overblik – det 20. århundredes historie

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal 2013

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Palle Roslyng-Jensen, Brian Dupont Larsen, Rasmus Mariager, Regin Schmidt
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Fire forfattere

Fire forfattere har skrevet hvert deres afsnit af de sidste 100 års verdenshistorie med skel ved 1945, 1968 og 1991. Skrivestil og pædagogisk tilrettelæggelse er grebet ret forskelligt an. Det første afsnit er bedst med et fugleperspektiv på verdenshistorien og et forfriskende billedmateriale med fyldige billedtekster, der er et godt supplement til brødteksten.  Hertil kommer, at en del af stoffet er tilrettelagt, så eleverne får mulighed for at diskutere fx årsager til 1. verdenskrigs udbrud eller verdenskrisen 1929. 
De to næste kapitler er traditionelle i opbygning og indhold, og brødteksten er refererende. En fin diskussion om fordele og ulemper ved demokrati kan dog tage udgangspunkt i en liste over, hvor mange år de mandlige ledere i det kommunistiske Østeuropa har siddet ved magten. 
De sidste 20 års historie er det selvfølgelig svært at sætte på formel, men forfatteren  afslutter hvert afsnit med retoriske spørgsmål, så den daglige nyhedsstrøm kan indgå som supplement til teksten. 
Bogen skal roses for de grundige kortmateriale og et smukt layout.  Hvert kapitel har et overblik og en årstalsliste, og bogen afsluttes med et register dog uden personnavne. Sproget er i de fleste afsnit elevvenligt, men kapitel tre skæmmes af mange fyldord og besynderlige trykfejl.  Et globalt perspektiv er fastholdt gennem hele bogen, dog får Sydamerika ikke mange ord med på vejen. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater