Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Ondskab og etik

Anmeldelse

Ondskab og etik

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Religion ?

Titel: Ondskab og etik ?

Forfatter: Birgitte Berner og Marianne Olsen ?

Forlag: Systime ?Pris: 148 kroner, 156 sider ?

Vurdering og anmeldelse: Hans Jørgen B. Thomsen ??**

Docerende! ?

Hvad er ondskab? Som forfatterne skriver, er det et komplekst og mangetydigt begreb. I afsøgningen, hvori det onde ligger, fokuserer bogen teologisk og filosofisk på det enkelte menneske og de menneskesyn, der ligger i de etiske argumentationsformer. Dernæst giver bogen på baggrund af filosoffen Safranski en kulturhistorisk fremstilling af ondskaben i den europæiske kulturkreds. Til dette afsnit kan der indvendes meget. Således omtales renæssancens menneskesyn ikke. I definitionen af det moderne mangler jeg præcision, og det senmoderne omtales overhovedet ikke. Værre er, at forfatterne ser en lige linje fra Darwin til Nietzsche og fra denne til Hitlers uhyrligheder. Et cetera. ??Bogens tyngdepunkt er en række gode tekster fra især nyere dansk og international litteratur om ondskabens problem med meget velovervejede arbejdsopgaver. Af ældre forfattere er Shakespeare taget med, men hvorfor Dostojevskij ikke er, forstår jeg ikke. ??Bogen forekommer mig moraliserende. Vi får at vide, at menneskesynet blev udsat for en “forråelse” med naturvidenskaben og evolutionslæren i 1800-tallet, og forfatterne gør filosofferne Safranskis og Lars Svendsens forbehold over for de videnskabelige forklaringer på det onde til deres. Disse forklaringer fratager mennesket dets frihed, ansvar og skyld. Mennesket er ikke determineret, da det altid ville kunne have handlet anderledes i en situation. Herom kan man strides. Problemet er, at det drejer sig om to forskellige sprogområder – det natur- og samfundsvidenskabelige og det humanistiske. I stedet for at docere synspunktet om frihed og ansvar i en lærebog, mener jeg, det bør komme frem i en reflekterende diskussion i klassen.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater