Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Østers. En natur- og kulturhistorie

Anmeldelse

Østers. En natur- og kulturhistorie

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Aarhus Universitetsforlag

Fag

Biologi og bioteknologi

Bogens forfatter(e)

K. Thomas Jensen & Klaus Melbye

Antal sider

198

Pris

229,95 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Lækker bog gør vinter­aftener guddommelige

”Kan De li’ østers” var titlen på en af de tidligste danske tv-krimier, skrevet af Leif Panduro. Kan du li’ østers? Så kan du roligt læse denne anmeldelse, selvom den står under biologi. Det er nemlig en herlig bog, vist nok det, man kalder en coffee table book, med en meget bredere målgruppe end under­viserne i biologi.

Østers var en folkespise. ­Bogen beskriver, hvordan østers i hele menneskehedens historie har været en værdsat fødekilde, ja, også neandertalerne spiste østers. Østers’ bio­logi, østersfangst og -opdræt og ­hele den afledte industri og mad­kultur, som østersfangst og ­østersdyrkning giver, er fornemt beskrevet og vel­-researchet, ledsaget af fremragende tegninger af Jens Gregersen og en glimrende fotografisk dokumentation. At østers senere har fået status som gudespise for feinschmeckere, er en anden historie, og forfatterne vil gerne tilbage til dengang, hvor østers stod højt på menuen.

Det er der flere gode grunde til. Østers er rige på protein, på umættede fedtsyrer og har et lavt kulhydratindhold. De vil være et bæredygtigt alternativ til rødt kød. Og så er forfatterne fortalere for en udnyttelse af den invasive stillehavsøsters, som breder sig overalt. Opfordringen er: Gå ud og saml dine egne østers, få en naturoplevelse og noget godt at spise. Der er også advarsler om, hvad man skal undgå, når man samler østers, og meget, meget mere.

Nærværende anmelder er ked af, at han ikke fik denne bog tidsnok til at anmelde den i december. Den havde været en oplagt jule- eller mandelgave.

Køb den, nyd den. Denne lækre bog gør en vinteraften foran brændeilden guddommelig.

Bemærk: Den er ikke egnet til indkøb i klassesæt!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater