Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Myter til tiden – Fantasy og religion

Anmeldelse

Myter til tiden – Fantasy og religion

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Annette Ambrosius-Olesen

Antal sider

184

Pris

188,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

For tre årtier siden stod nogle af mine elever udklædte som jedi-riddere og med lyssværd en aften ved midnatstid ved indgangen til byens biograf, der viste Return of the Jedi i G. Lucas’ Star Wars-trilogi. Star Wars-mytologien og kulten omkring den har efterfølgende vist sin holdbarhed i den engelsksprogede verden via internettet. Ud over Star Wars-mytologien redegør denne bog for de kendte fantasyromaner af Tolkien, Pullman, Rowling, S. Meyer, A.Noël og J. Cameron. Men hvad er det fascinerende ved disse fantasymytologier, og har det med religion at gøre?

I en række faglige artikler, uddrag af fagbøger og interview, som forfatteren har foretaget med fagfolk, diskuteres disse spørgsmål, og i et kapitel redegøres der grundigt for klassiske og nyere religionsteorier. Beregnet til fagets B-niveau.

Men jeg synes, bogens sprog er svært for eleverne, og referaterne af uddrag af romanerne er ofte meget komprimerede. Dertil kommer en del meget krævende arbejdsspørgsmål ud fra religionsteorierne og de faglige artikler, der giver mig tvivl om, at eleverne kan klare det på egen hånd. I interviewet med religionshistorikeren Jesper Sørensen forstår denne fint at ramme elevernes niveau, hvorimod de øvrige i højere grad taler til en fagkollega. Dette gælder også for de faglige artikler, der er taget fra fagtidsskrifter. Generelt ligger den faglige barre meget højt i bogen, og der er ingen noter eller fremmedordsliste til hjælp.

Bogens emne er højst aktuelt og meget velegnet til fagets fjerde område. Der er ingen tvivl om, at den mytologiske fantasy og medialiseringen af den har fremtiden for sig.

Denne bog findes også som i-bog, og den er med sin tekstopstilling og sit layout langt nemmere at læse og orientere sig samt arbejde i med hurtige klik på computeren. Derudover har den korte videoklip fra de film, der er lavet over de nævnte forfatteres bøger, en række interaktive opgaver, nyttige links og meget andet. Og endelig er der de 70   videooptagelser af de faglige interview. Så køb i-bogen.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater