Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Microrrelatos – argentinsk kortprosa til spansk

Anmeldelse

Microrrelatos – argentinsk kortprosa til spansk

Anmeldt af_
Kristina Knappe

Forlag

Apuleius’ Æsel

Fag

Spansk

Bogens forfatter(e)

Kortprosatekster af Ana María Shua, udarbejdet af Viveca Tallgren

Antal sider

48
Anmeldt af_
Kristina Knappe

Fremragende fantasifremkaldende tekster

Microrrelatos består af 19 kortprosatekster af den argentinske forfatter Ana María Shua. De er udvalgt af Viveca Tallgren, som også har lavet gloser, spørgsmål til teksterne og kontekstrelaterede sproglige opgaver. Målgruppen er 3.g og tilsvarende niveauer.Teksterne behandler lettere absurde begivenheder, der dog alligevel lægger sig så tæt op ad det eksistentielt realistiske, at eleverne kan relatere til de dybereliggende temaer i den enkelte fortælling. Samtlige tekster er rigt gloseret bagerst i bogen og overskueligt opdelt. De forudbestemte, tekstnære spørgsmål kan bruges til både at skabe en forforståelse og en efterbearbejdning af det, eleverne læser, og sammen med gloserne give dem et stillads, der gør det muligt for dem at få en reel læseoplevelse på spansk. De mere eksistentielle spørgsmål lægger op til, at eleverne sammen med læreren funderer videre over tilværelsen, og disse spørgsmål kan i bedste fald være medskabende til, at dybere samtaler finder sted i klasselokalet på spansk. De kontekstrelaterede, sproglige spørgsmål fungerer glimrende som repetition af kendt grammatik fra 1.g og 2.g.Det lille bogformat får Microrrelatos til at fremstå som andet og mere end en bog til undervisning. Den signalerer bibliotek, bogreol og lystlæsning, og den vil kunne appellere til den modne side af 3.g-eleverne, der måske efterhånden gerne vil føle, at de har lært så meget spansk, at de kan tage en bog op af tasken og læse den på autentisk spansk. Den følelse, som bogen vækker med sit format, sit indhold og sin opsætning, tror jeg, kan blive værdifuld for den lærer, der gerne vil vise sine 3.g-spanskelever, at vi tager deres sprogudvikling så alvorligt, at vi ‘naturligt’ forventer, at de kan læne sig tilbage, læse og forstå en rigtig bog på spansk.Og teksterne litterært betragtet? De er faktisk fremragende fantasifremkaldende og svære at ryste af sig. Der er lagt op til fælles, gode sprog- og litteraturoplevelser i spansk, og det er faktisk realistisk nok.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater