Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Melde dich mal! – Gebrauchsanweisungen für richtiges und gutes Deutsch

Anmeldelse

Melde dich mal! – Gebrauchsanweisungen für richtiges und gutes Deutsch

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

København (Lindhardt og Ringhof) 2016

Fag

Tysk

Bogens forfatter(e)

Mathilde Nygaard Bech og Christina Hove

Antal sider

230

Pris

208 - ebog 65,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Med fokus på at udtrykke sig på grammatisk korrekt tysk har de to forfatterinder skrevet en grundbog med vægten på grammatiske fænomener, nemlig sætningsanalyse, artikler, substantiver, verber (i alt ni afsnit), ordstilling, pronominer (fire afsnit), præpositioner, adjektiver og klassiske drilleord; bogen slutter med Schatzkästchen, en meget kort samling øvetekster (syv sider), praktiske udtryk i breve, e-mail, idiomer, hjælp til skriftlige opgaver og til allersidst en samlet skemaoversigt. Det er meget nyttigt at få oversigten til sidst af hensyn til fremtidige opslag, men her mangler dog pronominer fra side 157 og spørgeord fra side 192. I syntaksskemaet mangler objektsprædikatet i hvert fald, også konjunktionaler og adled, selv om de sidstnævnte kan diskuteres. Få trykfejl (se dog side126 ”… du er i gang med sige …” og side 164 ”Vigtige undtagelse”) pynter på udgivelsen, men ”bevor” er ikke nogen hovedsætningsindleder (side 126). Klassiske drilleord er en nyttig samling for danske elever til at undgå fejl, og afsnittet efter hvert kapitel, Übung macht den Meister, indeholder mange øvelser og opgaver til samarbejde eleverne imellem om det netop gennemgåede grammatikemne. Til hvert kapitel hører også Gebrauchsanweisung til det relevante emne som et forsøg på at lette elevernes søgning efter den rigtige form i deres tekst. På denne måde giver bogen god og velforberedt mulighed for samarbejde eleverne imellem, og samtalen mellem eleverne om fremmedsproget er jo også en god øvelse i kommunikation inden for fremmedsprog. Generelt opfatter anmelderen forklaringerne i bogen som noget langtrukne og omstændelige, men det skal måske lette tilgangen for den nye generation af elever, en slags narrativisering af grammatikskrivningen?

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater