Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Meget velkommen og stærkt anbefalet

Anmeldelse

Meget velkommen og stærkt anbefalet

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Stine Ballisager og Mimi Olsen

Antal sider

176

Pris

179,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Denne nye bog dækker et stort behov i faget. Fiktionsfilm og faktaprogrammer bruges meget i faget, og elever vælger nu ofte disse medier i SRP- og AT-opgaverne. Der skal der være fokus på analyser og metoder, og det kniber meget, hvis eleven ikke har mediefag. Her kommer denne bog til hjælp, der ud over religionsfaglige metoder har en grundig fremstilling af mediefagets analysemodeller og metoder, som i øvrigt også lærere kan have brug for.
De to forfattere kan deres håndværk, både hvad angår mediefaget og religion, og de forstår at formidle deres stof. Bogens første hovedafsnit giver en oversigt over de forskellige typer af film med religiøst indhold, og de nævnte redskaber inden for mediefaget eksemplifiseret på udmærket måde ud fra Lars von Triers film ” Breaking the Waves”.Der redegøres også for religiøse fænomener og symboler samt religionsfaglige metoder.

De to fags metodiske greb vises derefter og i samspil med en række kendte film med religiøst indhold samt film og TV-programmer om religion inden for Kristendom, Jesusfilm, Islam, Jødedom, Hinduisme, Buddhisme, religionskritik og etik. Til hvert kapitel er knyttet mange elevopgaver, der bevæger sig på de forskellige taksonomiske niveauer. Bogen har et omfattende katalog af film, der er egnede til undervisningen, samt hvor nogle kan hentes på filmcentralen.dk samt TV-klip på dr.dk/gymnasium under temaet” Film skal ses i religion”. Jamen- hvad mere kan man ønske sig?

Bogen er letlæselig og sat op i smukt lay-out, hvor faktabokse, mange frameshots med forklarende tekster, gloser med videre,
der udover at hjælpe eleverne på vej gennem teksten også skaber luft i den.

Forfatterne skriver i forordet, at det ikke er en grundbog til faget men et supplement til undervisning. Alligevel er bogen et must ikke blot til skolens bibliotek, men også som klassesæt, der kan bruges ad hoc, og ikke mindst til lærerens egen boghylde!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater