Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Man ser det for sig!

Anmeldelse

Man ser det for sig!

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Bogforlaget HER&NU

Fag

Design

Bogens forfatter(e)

Niels Martinov

Antal sider

136

Pris

199,00,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Dette er en lille bog, men alt andet end lille, når det gælder indholdet. Som det fremgår af titlen, redegøres der på fornem vis for moden og dens mangeartede udtryk gennem tiderne med afsnit i de forløbne årtier – afsluttende med det nye årtusinde. Bogen fremstår med en imponerende viden, som der ikke findes belæg for at betvivle er korrekte. Hvad mode er, defineres som mere og andet end blot tøj, netop som det særlige, der hæver eller adskiller bæreren i samfundets hierarki. Mode karakteriseres som luksusmode, industriel mode og gademode. Men mode er desuden også en form for kønnets opmærksomhed, skiftende roller, identitet, signalværdi.

Den kronologiske fremstilling indledes med de forudgående tendenser i beklædning og mode. Derefter kommer de enkelte årtier, og her viser forfatteren sin styrke ved dels en kort gennemgang, dels at sætte fokus på udvalgte eksempler til illustration af perioderne. Her er blandt andet valgt duffelcoaten, T-shirten, cowboybukser/jeans, bh’en, slipset med videre. Om der kunne vælges andre, må stå hen og er vel altid til diskussion, men det er fint og overbevisende gennemført – og ikke mindst en rigtig god idé. Til at fuldende bogens omfang og gennemførthed medtages de såkaldte accessories som for eksempel logotasker, frisurer, hatte, strømper, sko, briller, pelsværk og kosmetik. Og man kan blot forestille sig en kvinde iført tigerstribede bukser … hvem, hvad og hvorfor? Forskellen på karneval og mode er ofte ikke til at skelne fra hinanden. Og forskellen mellem kønnene og mode illustrerer bogen udmærket.

Bogen indeholder både litteraturliste og en oversigt over tv-seriers indflydelse på moden.

Man ser det hele for sig, og utvivlsomt har forfatteren rådighed over et stort billedmateriale, som vi desværre ikke får mulighed for at se. Det er ganske ærgerligt.

Hermed en opfordring her og nu til, at forlaget Her&Nu går i gang med en udgave med masser af BILLEDER i bedre kvalitet.
På forhånd tak.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater