Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Liv

Anmeldelse

Liv

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Lindhardt og Ringhof

Fag

Biologi

Bogens forfatter(e)

Niels Høgslund, Signe Høgslund

Antal sider

319

Pris

325 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Unge øjne på liv

Forfatterne skriver i bogens forord, at de vil tage læseren ved hånden, og “kaste et undersøgende blik” på livet. Det gør de blandt andet ved at inddrage emner, der ikke sædvanligvis er behandlet i biologibøger. Bogen dækker C-niveau, men sidder især på en B-stol. Det faglige omfang er stort. For eksempel findes omtale af: anammoxproces, mutualistisk interaktion og toxoplasmose. Jeg vil tro, at C-elever har svært ved at vurdere, hvad de skal huske, og hvad de alene skal ­opleve. Men der er meget spændende stof, som forhåbentlig kan begejstre. Fysiologien omtaler andet end mennesket, og det er godt, at de unge elever får en fornemmelse af, at der findes organismer, der er mere interessante end mennesket. Afsnit om følelser, depression og ADHD er nyttige for unge, der er på vej ud af børnelivet. Moderne bioteknologi er kort beskrevet. Klogt valg. De traditionelle emner med kønshormoner bringer også nyt. Tang har sex. Afsnit om nervesystem har tekst om synssans med mulighed for mange gode eksperimenter med elevernes syn, og det fortælles, at det er aktionspotentiale, der styrer svingtråde hos tøffeldyr. Wing-man-princip hos stære er også med. Illustrationerne er overalt vældigt gode. Det glæder mig at se, at fordøjelsessystemet er vist som det rør, det i virkeligheden er. Sproget er karakteriseret ved den direkte “du”-form, som unge betjener sig af. Men bortset fra det er der mange gode formuleringer, som jeg har nydt. For eksempel kaldes proteiner i cellemembranen for “portvagte”, cytoplasma er “grød”, processen i mitokondriernes indre membran er “elegant”, og mycorrhiza kaldes “wood wide web”! Nogle steder synes jeg desværre, bestræbelsen for at tale ungt kipper over i det poppede sprog. Cellen er ikke en “sydende fabrik” for mig. Den er en struktur.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater