Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Latin – her og nu

Anmeldelse

Latin – her og nu

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Praxis

Fag

Latin

Bogens forfatter(e)

Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen

Antal sider

231

Pris

280 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Appetitvækker til latin C

Til brug for latin C har de to for­fattere på Christianshavns Gymnasium skrevet en spændende og elevvenlig grundbog med den forventningsfulde titel Latin – her og nu.

Og forventningerne bliver indfriet, fordi relationerne til i dag og elevernes hverdag viser sig som QR-koder til supplerende materiale, mange friske billeder, især fra amerikanske medier og Youtube, der sætter et punch på den antikke tekst, ved siden af de moderne tekster, der behandler samme emner som de romerske; alt i alt en levende perspektivering, der helt falder i tråd med de unges medievaner.

Sproget er hele vejen igennem forståeligt for målgruppen, især i de grammatiske intermezzi, der ifølge anmelders mening forklarer, hvad der er nødvendigt at vide på C-­niveau, ikke mere og ikke mindre. Det er en balanceakt for alle, der skriver om grammatiske regler. Her er det lykkedes. Udvalget af tekster, Phaedrus, Catul, Ovid og Seneca, åbner for ­myter, filosofi, sex og følelser, et godt indholdsmæssigt grundlag for ­perspektivering til det moderne menneskes liv.

Forfatterne og grafikeren har gjort et fint stykke arbejde med tekst, skemaer og billeder; alt står klart og tydeligt. Der er ikke plads til at nævne alle de berigende opgaver i forbindelse med teksterne, som både vedrører sprog og indhold; et forbillede for enhver lærebog for startere.

Værdifulde er de pædagogiske overvejelser, der indleder bogens første 60 sider, skrevet til eleverne, der giver strategier til læsning og forklaringer på, hvorfor latinske originaltekster er svære at begynde med. Her står det punkt for punkt, sær­deles nyttigt.

Skolerne kan være glade for, at de to forfattere har investeret meget tid i denne publikation for faget latin. Køb den, og brug den!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater