Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

At læse Karen Blixen

Anmeldelse

At læse Karen Blixen

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Dansk

Titel: At læse Karen Blixen?

Forfatter: Johan Rosdahl & Ivan Z. Sørensen?

Forlag: Systime?Pris: 149 kroner, 170 sider?

Vurdering og anmeldelse: Niels Martinov??****

Karen Blixen på syv måder ?

Det at analysere tekster sammen med eleverne kan beskrives metaforisk som at formulere udsagn skrevet i sand på en strandbred. Der intenderes ikke at nå en absolut sandhed om teksten, om lidt vil en bølge viske udsagnene ud, men så længe de endnu står der, er det de udsagn om teksten, der gælder. Derfor er en udgivelse med en række litterære metoder et interessant tilbud, da den giver mulighed for at gøre brug af forskellige læsemåder, inden tavlen igen vaskes ren af en ny bølge. I dette tilfælde handler det om tekster af Karen Blixen analyseret ud fra syv metodiske indgangsvinkler med Johan Rosdahl & Ivan Z. Sørensen som afsendere.??De udvalgte tekster er læst med henholdsvis et læserorienteret, et tekstnært, et biografisk, et psykologisk, et kønskritisk, et postkolonialt, et intertekstuelt og et eksistentielt fokus. Opbygningen er enkel: En introduktion til læsemåden, en udvalgt tekst samt en analyse ud fra det valgte fokus. Med hensyn til introduktionerne får eleverne i det tekstnære fokus dog ikke meget med, de ikke kendte i forvejen, og tilsvarende med det psykologiske fokus. De mange lag i teksterne, for eksempel i Det ubeskrevne blad og Ringen, giver en del at lege med, og i analyserne forstår de to afsendere at holde tungen lige i munden det meste af vejen. Ikke for akademisk. Ikke for tandløst. Så der er tale om et konstruktivt udspil med stor brugbarhed, der naturligvis også giver en grundig introduktion til Blixens særegne forfatterskab. Hver ny læsning kan få lov at stå et stykke tid. Indtil en ny bølge visker den væk.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater