Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Lækker, men måske unødvendig?

Anmeldelse

Lækker, men måske unødvendig?

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Billesø & Baltzer

Fag

Idræt

Bogens forfatter(e)

Ken Ashwell, Michael Baker, Tim Foulcher og Michael Newton

Antal sider

192

Pris

248,95,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Umiddelbart tænker man, at det må være en uddøende race. Detaljerede anatomiske tegninger trykt på lækkert glittet papir i farver og med dansk tekst. Der findes efterhånden en overflod af tilsvarende materiale frit tilgængeligt på internettet, men dog sjældent på dansk, hvilket kan berettige udgivelsen.

Træning og anatomi er delt i tre dele. Først et traditionelt anatomisk atlas med illustrationer af knogler, led, muskler med mere. Derefter det primære; detaljerede gennemgange af styrketræningsøvelser. Hver øvelse har fået et helt opslag. Det giver plads til typisk to store illustrationer af øvelsen med farvefremhævelse af de involverede muskler. Dertil en beskrivelse i tekst, hvor udførelsen udpensles, og endelig et skema, der blandt andet giver alternative øvelser for øvede/uøvede, samt endnu en gennemgang af de involverede muskler. Det er fornemt, pædagogisk og meget anvendeligt. Sidste del er en noget primitiv arbejdsbog, der består af tegninger i s/h med pile til for eksempel muskler og knogler, hvor man så kan øve sig på navnene og skrive dem på i bogen.

Alt i alt en relevant udgivelse at have et eksemplar eller to af i idrætssamlingen. Dog virker blandingen af danske, engelske og latinske udtryk ikke helt hensigtsmæssig med henblik på brug i gymnasieskolen. Bogens oversætter redegør fint for, hvorfor valget er truffet, men i gymnasieskolen bruger vi jo sjældent de latinske betegnelser i større udstrækning. Derfor kan elever finde det forvirrende, at deres lærebøger bruger danske betegnelser for musklerne, mens denne udelukkende bruge latinske. Derudover bruges der konsekvent engelske udtryk til styrkeøvelserne, og de færreste beder vel eleverne lave en arbejdskravsanalyse af bench press eller seated leg curl. Så her kan man måske diskutere, om det giver nok værdi for pengene, når der nu på internettet findes rigeligt af materiale, der netop også benytter disse betegnelser.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater