Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Krigens virkninger og eftervirkninger

Anmeldelse

Krigens virkninger og eftervirkninger

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gads Forlag

Fag

AT/SRP, Psykologi, Fransk, Historie

Bogens forfatter(e)

Boris Cyrulnik

Antal sider

239

Pris

249,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Hvordan virker krig på sine ofre? Det kan man få indblik i ved at læse den franske psykiater Boris Cyrulniks bog Sauve-toi, la vie t’appelle, der er udkommet på dansk under titlen Den farlige dreng.

Cyrulnik er kendt for sit arbejde med det psykologiske begreb ”resiliens” (modstandsdygtighed) i forbindelse med børns opvækst og traumer. Han er inspireret af psykoanalysen og født i 1937 i Bordeaux, hvor en del af bogen foregår.

Med afsæt i sin egen dramatiske historie søger Cyrulnik at forstå ting, der til dels er ubegribelige. Han skildrer sine egne oplevelser under Anden Verdenskrig som 6-7-årig, efter at hans jødiske forældre var blevet anholdt af den nazistiske besættelsesmagt og deporteret til Auschwitz. Forældrene kom aldrig tilbage!

Han fremkommer han med faglige tanker om hukommelse og glemsel som psykologiske fænomener i forbindelse med voldsomme og traumatiske oplevelser. Det er her, at bogen kan være interessant i psykologi.

Bogen er en velskrevet selvbiografi, som inddrager faglige vinkler og overvejelser uden at være en fagbog.

I historie kan bogen tjene som en glimrende førstehåndskilde. Og da bogen handler om Frankrig under krigen, er den også franskfagligt interessant samt naturligvis i tværfaglige sammenhænge som AT/SRP.

Skønt bogen har både selvbiografiske og faglige vinkler på temaer som barndom, krig, traumer, hukommelse, glemsel, fortielser med mere, er den ikke svær at læse. Den er fuld af nyttige refleksioner og illustrative eksempler. Bogen kan derfor appellere til både gymnasiaster, lidt ældre vuc-kursister og undervisere.

Når man har læst denne bog, er man ikke i tvivl om de store menneskelige omkostninger, krig altid har. Hvad betyder krig for éns psyke og livsduelighed? Hvordan lever man med at huske gruen?

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater