Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Krigens historie – Fra krudtrevolution til hybridkrig

Anmeldelse

Krigens historie – Fra krudtrevolution til hybridkrig

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard

Antal sider

192

Pris

181,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Denne bog er en sjældent flot gennemarbejdet og didaktiseret udgivelse. Titlen er naturligvis noget prætentiøs, men eftersom indholdet omhandler tre af de mest revolutionerende krige  – Trediveårskrigen, Første Verdenskrig og krigen mod Islamisk Stat (de markerer ”alle et nybrud i forhold til tidligere krige”) – med de mest vidtrækkende konsekvenser (om den sidste er det imidlertid svært at udtale sig endnu), så giver bogen faktisk et glimrende overblik over krigens historie fra 1618-2017. I det indledende kapitel præsenteres læseren for en lang række teoretiske overvejelser om 1) krigens væsen, 2) krigens elementer, 3) de militære nybrud efter 1500 og 4) krigen i erindringen.

Det er svært ikke at blive begejstret for et undervisningsmateriale, der er fuldstændig afstemt i forhold til den opgave, det har sat sig for at behandle: krigen som en væsentlig historisk drivkraft. Det må have været et kæmpe arbejde, for alt er lavet fra bunden af. For eksempel er mange af kilderne  nyoversatte, og kildematerialet er i det hele taget originalt. Til hvert kapitel bringes for eksempel romanuddrag. At der ikke er fundet plads til billedkunsten, er lidt ærgerligt, især når der i hvert kapitel sættes fokus på propagandaens rolle i krigen. Det overordnede greb er den komparative tilgang, og hver af de tre nedslag afsluttes med det samme skema, hvor der skal gøres rede for den pågældende krigs struktur/aktørniveau, årsager og forløb og krigen i erindringen. Skemaet er naturligvis også den skabelon, de enkelte kapitler er skåret over. Det giver struktur, klarhed og overblik. Til sidst skal bogen roses for ikke at skamride den kildekritiske metode, men derimod operere med en langt mere frugtbar tilgang, som de med en noget vag betegnelse kalder for en ”undersøgelse”. I sammenhængen giver det imidlertid god mening, for åbenheden i tilgangen giver plads til, at man selv skal kunne vurdere, hvilken tilgang eller analysemodel (analysemodeller til tekster, krigsmindemærker og fiktionstekster findes på hjemmesiden) der vil egne sig bedst i den givne sammenhæng. Alt i alt et gedigent stykke arbejde, der viser krigens utrolig mange aspekter. Lige fra krudt og kugler på slagmarken til historikernes klogen sig på emnet. Gak hen og klog med!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater