Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Krigens historie – Fra krudtrevolution til hybridkrig

Anmeldelse

Krigens historie – Fra krudtrevolution til hybridkrig

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard

Antal sider

192

Pris

181,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Denne bog er en sjældent flot gennemarbejdet og didaktiseret udgivelse. Titlen er naturligvis noget prætentiøs, men eftersom indholdet omhandler tre af de mest revolutionerende krige  – Trediveårskrigen, Første Verdenskrig og krigen mod Islamisk Stat (de markerer ”alle et nybrud i forhold til tidligere krige”) – med de mest vidtrækkende konsekvenser (om den sidste er det imidlertid svært at udtale sig endnu), så giver bogen faktisk et glimrende overblik over krigens historie fra 1618-2017. I det indledende kapitel præsenteres læseren for en lang række teoretiske overvejelser om 1) krigens væsen, 2) krigens elementer, 3) de militære nybrud efter 1500 og 4) krigen i erindringen.

Det er svært ikke at blive begejstret for et undervisningsmateriale, der er fuldstændig afstemt i forhold til den opgave, det har sat sig for at behandle: krigen som en væsentlig historisk drivkraft. Det må have været et kæmpe arbejde, for alt er lavet fra bunden af. For eksempel er mange af kilderne  nyoversatte, og kildematerialet er i det hele taget originalt. Til hvert kapitel bringes for eksempel romanuddrag. At der ikke er fundet plads til billedkunsten, er lidt ærgerligt, især når der i hvert kapitel sættes fokus på propagandaens rolle i krigen. Det overordnede greb er den komparative tilgang, og hver af de tre nedslag afsluttes med det samme skema, hvor der skal gøres rede for den pågældende krigs struktur/aktørniveau, årsager og forløb og krigen i erindringen. Skemaet er naturligvis også den skabelon, de enkelte kapitler er skåret over. Det giver struktur, klarhed og overblik. Til sidst skal bogen roses for ikke at skamride den kildekritiske metode, men derimod operere med en langt mere frugtbar tilgang, som de med en noget vag betegnelse kalder for en ”undersøgelse”. I sammenhængen giver det imidlertid god mening, for åbenheden i tilgangen giver plads til, at man selv skal kunne vurdere, hvilken tilgang eller analysemodel (analysemodeller til tekster, krigsmindemærker og fiktionstekster findes på hjemmesiden) der vil egne sig bedst i den givne sammenhæng. Alt i alt et gedigent stykke arbejde, der viser krigens utrolig mange aspekter. Lige fra krudt og kugler på slagmarken til historikernes klogen sig på emnet. Gak hen og klog med!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater