Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Konfliktzonen Danmark. Stridende fortællinger om nyere dansk historie

Anmeldelse

Konfliktzonen Danmark. Stridende fortællinger om nyere dansk historie

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gads Forlag

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Redigeret af Sissel Bjerrum Fossat, Rasmus Glenthøj & Lone Kølle Martinsen

Antal sider

407

Pris

350 kr,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Nationalhistorien som kampplads

What’s not to like! Et danmarkshistorisk katalog over de sidste 200 års historiebrug fra Grundloven, nederlaget i 1864, forfatningskampen, det moderne gennembrud, besættelsen, velfærdsstaten, den kolde krig og frem til EU-debatten og dansk udenrigspolitik efter 1989. Titlen siger det meget tydeligt: Der gives ikke én sand Danmarkshistorie, og forståelsen og udlægningen af fortiden vil altid være præget af interesser og konflikter. Især når det gælder nyere politisk historie, hvor særlige fortællinger, og især hvis de vokser sig stærke, kan blive “retningsgivende for politiske handlinger”, som det hedder i bogens epilog. De stærke fortællinger er desværre også ofte de mest enkle, men det gør dem jo ikke mere sande. ­Bogens mange kapitler er (næsten) alle bygget op over den samme skabelon: Først præsenteres den herskende grundfortælling (for eksempel den fredelige overgang til demokrati ­eller konsensusfortællingen om det kæmpende folk under besættelsen), hvorefter stridende modfortællinger bringes på banen. Brugen af begrebet ‘fortællinger’ og det overordnede fokus på historien som en kampplads er en klar konstruktivistisk tilkendegivelse, samtidig lægger redaktørerne ikke skjul på, at nogle fortællinger er mere sandsynlige end andre. Klar tale. Desværre kommer Uffe Østergaards efterskrift til at fremstå som en fejlplaceret apologi for den konstruktivistiske tilgang, og ikke som en væsentlig gennemgang af debatten om danskhedens fødsel. En konfliktzone, som burde have fået sit eget kapitel. Er man selv vokset op med alle de nationale myter og konsensusprægede grundfortællinger, er denne udgivelse et regulært syrebad, men for mange af vores elever vil en del af diskussionerne nok forekomme temmelig langhårede. For eksempel debatten om eftertidens (uretfærdige?) hårde dom over de konservative og nationalliberales gennemsete grundlov fra 1866 og de efterfølgende provisoriske love. At der langt ind i partiet Venstre var en stor forståelse for, at monarkiet fortsat skulle spille en rolle, er i dag glemt, og af gode grunde, vil mange nok hævde. Men det er den slags modfortællinger, som udgivelsen er så rig på, og som gør den helt uundværlig på skolens bibliotek. Af mere interessante modfortællinger kan nævnes Per Bojes fremhævelse af borgerskabet og erhvervslivet som velfærdsstatens sande fædre. Bogen er fejende flot, lækker forside, mange illustrationer, glat papir etc. Man kunne forledes til at tro, at læsningen ville være en ren strandpromenade i den dramatiske kamp om Danmarkshistorien, men nej, de fleste af artiklerne er altså knastørre og skrevet helt uden schwung. Er man i tvivl om, hvor man skal hente stof til læreplanens krav om at inddrage historiebrug, så ligger der trods alt fem stjerner her og venter. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater