Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Klog på sprog – Latin i almen sprogforståelse

Anmeldelse

Klog på sprog – Latin i almen sprogforståelse

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Forlaget Modtryk

Fag

Almen sprogforståelse (AP)

Bogens forfatter(e)

Anne Bisgaard Vase og Susanne Høeg

Antal sider

61

Pris

100 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Ny latinbog til AP

Så er fagkonsulent Anne Bisgaard Vase og Susanne Høeg fremkommet med afløseren til Carpe Diem, som har tjent AP godt siden 2006 og har inspireret mange til videre arbejde med latin og fremmedsprog.

I dette nye skrift finder vi nye konstruerede latintekster, passende til de overordnede 11 emner, samt en grundlæggende tilgang til grammatisk analyse og grammatiske termer. I 2006 blev grammatikkundskab forudsat på en vis måde, men i dag starter vi fra bunden. Og sådan skal det være i dag. Af traditionelle emner i sådan en publikation får vi en kort tidstavle over Romerrigets historie med et for lille kort over samme (side 4), samme problem med kortet side 48, sagnet om Romulus og Remus, gudebilleder, koblingen mellem græsk og romersk verden i myten om Æneas, meget væsentligt punkt i romersk selvforståelse, alt ledsaget af latinsk tekst med progrederende grammatik både på latin og dansk, selvfølgelig. Så følger lidt mere kontante emner, politisk, styre- og retssystem, retorik og appelformer, som binder AP sammen med dansk og engelsk, filosofi og stoicisme med Seneca som eksempel, ganske relevant, og emnerne slutter med kristendommens indflydelse og arvtager, og dermed går vi fra middelalder til moderne tid.

Her kommer så temaer, der rykker og forbinder latin med de moderne sprog: Nydannelser på latin med oplæg til orddannelsen, præfikser og suffikser, og her synes denne anmelder, at der kunne være brugt flere sider på det fælles ordforråd, der viser forbindelsen og lærer eleverne fremmedordenes opbygning og betydning. Det er en af AP’s hovedopgaver i denne anmelders optik. Den grammatiske terminologi skelner ikke strengt mellem form og funktion: En præpositionsforbindelse (form) fungerer som adverbialled; og et sidste grammatisk opstød: denne anmelder har aldrig forstået de gamle betegnelser genitivisk underled og adjektivisk led eller substantivisk sætning, fordi det første er en form, det andet en ledbetegnelse; brug dog underled eller adled i stedet for, og substantiviske sætninger fungerer som subjekt, objekt eller prædikativer. Held og lykke med udgivelsen, og ret i de kommende udgaver gerne ‘neksus’ (side 42), ‘progressio’ (side 53) og ‘objektsprædikat’ (side 57).

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater