Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Klassisk og moderne islam (2.udgave)

Anmeldelse

Klassisk og moderne islam (2.udgave)

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Deniz Kitir

Antal sider

268 sider

Pris

248 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

En sand fornøjelse!

1. udgave af bogen, der udkom i 2010, blev dengang ‘heftigt’ anbefalet her i bladet. I de forløbne 10 år er kravene til layout og typografi steget markant, men disse fordringer bliver opfyldt her med fuld skrue. Så sammen med det smukke billedmateriale og forfatterens præcise, letløbende sprog får man simpelthen bare lyst til at læse og se videre i bogen!

Det gælder også for bogens indhold. Der er som indledning tilføjet et meget relevant kapitel om fagets teorier og metoder og konkrete anvisninger på religionssociologiske arbejdsmåder, og afslutningsvis behandles temaerne: Den aktuelle islams debat i medierne, kvinder og islam, kvindelige imamer samt radikalisering og islamisk modkultur. Brødteksten til islams historie, muslimske retninger, tro og ritualer og islam i Danmark er stort set den samme som i 1. udgave. Angående islams formative historie undrer jeg mig dog lidt over, at den nyere forskning herom ikke er medtaget i denne udgave.

Bogens tekster er delvis fornyet. Således er der inddraget tekster, der tager de spritnye spørgsmål op om islams syn på klimadebatten og identitetsspørgsmålene: om Allah er han-, hun- eller intetkøn, homoseksualitet og islam, kvindelige imamer og meget andet. Grafer og statistikker er opdaterede, og her gives blandt andet indblik i den polarisering, der er sket i danske muslimers religiøse holdninger fra 2006 til 2015.

Arbejdsspørgsmål og øvelser er knyttet tæt til lærestof, tekster og det statistiske materiale, og det fungerer særdeles godt, så læreren kan bruge løs af dem i sin didaktiske og pædagogiske planlægning samt tilrettelæggelsen af de enkelte timer.

Bogen er et must. Køb den!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater