Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Kay Fiskers møbler – et glemt kapitel i dansk møbelhistorie

Anmeldelse

Kay Fiskers møbler – et glemt kapitel i dansk møbelhistorie

Anmeldt af_
Maria Stensgård Poulsen

Forlag

Strandberg Publishing

Fag

Design og arkitektur

Bogens forfatter(e)

Mirjam Gelfer-Jørgensen

Antal sider

208
Anmeldt af_
Maria Stensgård Poulsen

Klart sprog og smuk grafisk opsætning

Arkitekten Kay Fisker (1893-1965) blev berømt for sine bygningsværker og var kendt som en dygtig underviser på kunstakademiet i København, ligesom han skrev en række bøger om arkitektur. Mindre kendt er han for sine møbler. Det har designforsker, dr.phil. Mirjam Gelfer-Jørgensen rådet bod på. Kay Fisker opfattede, ligesom en række andre samtidige, arkitektur og møbelkunst som et ‘gesamtkunstværk’, det vil sige, at bygningssæt og møbler blev opfattet som uløseligt forbundne – som en harmonisk helhed, hvor farver, formsprog og materialer udgør et samlet hele.

Bogen er inddelt i fem kapitler med overskrifterne: Fiskers tidlige arbejder, Møbler til danske passagerbåde, Hvorfor se på møbler, der ikke findes mere?, Fiskers møbler set på baggrund af samtidens møbler, Nogle få eksempler på andre arkitekters seriefremstillede institutionsmøbler samt en indledning og Afsluttende eftertanker.

Teksten er ledsaget af mange fotos af Fiskers skitser og fotografier af færdige møbler, herunder skitser allerede fra ungdommen. Det er tydeligt, at Fiskers formsprog er præget af fascinationen af geometri og modernismen in spe, men også trækker tråde til klassicismen.

Nogle af Fiskers første møbler blev skabt til Gudhjemsbanens stationsbygninger. Senere deltog han i udformning af den danske pavillon på Verdensudstillingen i Paris i 1925, og, hvilket mange ikke ved, han udformede møblementet på en række passagerbåde. Ud over stole og borde var også udformning af tekstiler til for eksempel køjeforhæng også en del af arbejdet, hvor alt var tænkt til at udgøre en harmonisk helhed. For at forstå arbejdets kompleksitet rejste Fisker med en kollega rundt på andres udformning af passagerbåde med research og inspiration som mål.

Bogen henvender sig til elever, der arbejder med møbeldesign på både C- og B-niveau i et klart sprog med illustrative kvaliteter.

Samlet set leverer Gelfer-Jørgensen et dybdegående kig ind i Fiskers designunivers, hvor det mest slående i første omgang er bogens visuelle skønhed. Smuk grafisk opsætning, der ledsages harmonisk af bogens billedmateriale. Kan man sige et eksempel på klassisk bogkunst?

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater