Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Karen Blixen fascinerer stadig

Anmeldelse

Karen Blixen fascinerer stadig

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Hasse & søn

Fag

dansk/engelsk, AT, NG

Bogens forfatter(e)

Forfatter: Jørgen Stormgaard

Antal sider

350
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Blixens år i Kenya, 1913-31, er i fokus i Stormgaards glimrende bog. Den handler om begivenheder og mennesker, der fik betydning for Blixen. Dette analyseres og sættes i relation til det senere så berømte forfatterskab. 
Bogen giver en samlet vurdering af Blixens ophold i Kenya. Hvorfor valgte den unge dansker at emigrere til en britisk kronkoloni i det sorte Afrika? Hvordan var livet på farmen? Hvordan håndterede hun livet i det fremmede? Hvordan opfattede hun de indfødte og de britiske kolonialister?
I humaniora arbejder vi med litteratur og markante kulturpersonligheder. Læseren får indsigt i Blixen og samtidens forhold. Bogen er inspirerende, og en inspireret lektor underviser bedre. 
I engelsk kan man give sine elever et uddrag fra bogen (for eksempel Brødrene Cole: engelske adelsmænd i Afrika), som de skal resumere på engelsk i forbindelse med en Powerpoint-præsentation om Kenya. 
Man kan lave et forløb om Blixens engelsksprogede forfatterskab eller om UK som kolonimagt. Sidstnævnte kan ligeledes være interessant i en AT-sammenhæng sammen med NG.
Danskfagligt er der også mange anvendelsesmuligheder.
Foruden Karen Blixens egne breve til familie og venner inddrages en lang række kilder.
Blandt Blixens venner var Berkeley Cole og Denys Finch Hatton. Førstnævnte havde været officer i den engelske hær, før han slog sig ned i Kenya og købte en farm. Finch Hatton blev Blixens store kærlighed; han ”hørte ikke til den type englændere, der tromlede hen over de indfødtes kultur” (p. 139).
Bogen er måske ikke vidensfornyende, men absolut velskrevet. Man mærker, det er en kompetent forfatter, som har ført pennen. Bogen er lækker at have i hånden, layoutet flot, og den er rig på illustrationer. Derfor får den fem stjerner af seks.
Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater