Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Japansk religion

Anmeldelse

Japansk religion

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Univers

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Esben Andreasen og Jørn Borup

Antal sider

208
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Et privilegium !

Hvor er det et privilegium at sidde med denne nye lære- og tekstbog til faget religion! Den er skrevet af vores to førende eksperter inden for japansk religion. De har før udgivet bøger til japansk religion, men denne bogs 57 tekster er ikke gammel vin på nye flasker.  Langt de fleste tekster er nye og rummer religionshistoriske, historiske, filosofiske og sociologiske faglige artikler samt mange interviews og feltstudier fra forfatternes egne studierejser til Japan inden for de sidste par år. 
Forfatterne har gennem årene haft mange studierejser til Japan,  og det har  givet dem et helt enestående  indblik i den eksplosive udvikling, der er sket i det japanske samfund i de seneste årtier. Og dermed har de også stor fortrolighed med den for fremmede øjne noget eksotisk japanske religiøsitet, der adskiller sig væsentlig fra, hvad vi i Vesten forstår ved religion og religiøsitet. Ganske vist er shinto og buddhismen hovedreligionerne i Japan, men her over for  forholder japanerne sig i deres religiøse hybride ortopraksis almindeligvis konfessionsløst. 
De to forfattere er imidlertid ikke blot faglige eksperter, de formår også at formidle det på flere måder vanskeslige stof på en overskuelig måde og i et let tilgængeligt sprog. Bogens rige illustrationsmateriale er i fin dialog med teksterne, og alt sammen er sat op i et indbydende layout. 
Teksterne er af forskellig sværhedsgrad, og man må udvælge afsnit og tekster ud fra det undervisningsniveau, man arbejder på. Bogen i sin helhed vil også være yderst velegnet på de videregående uddannelser. 
På www.japanskreligion.dk findes yderligere en lang række tekster (for eksempel til eksamen) samt billeder, videoer og links. Hvad kan man dog forlange mere? Jeg har svært ved at få armene ned af begejstring over for denne udgivelse. Den er fremragende – ” sugureta”.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater