Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Israel – en stat i Mellemøsten

Anmeldelse

Israel – en stat i Mellemøsten

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Henrik Wiwe Mortensen

Antal sider

193

Pris

275 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Alle konflikters moder

Hvorfor ikke bare klappe i hænderne over en velskrevet, grundig og gedigen grundbog om alle konflikters moder: Israel-Palæstina-konflikten? Godt nok har fokus i Mellemøsten flyttet sig en del siden 9/11, men i den reviderede og ajourførte andenudgave er der også taget højde for det, og der er behørige udflugter til Bush-doktrinen, det arabiske forår og Obamas atomaftale med Iran.

Ingen tvivl om, at bogen er et værdigt alternativ til Johan Benders Palæstina-problemet, som vi ikke kommer uden om er temmelig farvet og holdningspræget, men det kan man faktisk også hævde om nærværende udgivelse. Nu bare til anden side. Alene titlen røber jo en vis stillingtagen til statens berettigelse, og billedmaterialet har overvejende fokus på israelske politikere. Det palæstinensiske folk er både i billedmaterialet og i kildematerialet (næsten) totalt fraværende. Det kan være en tilfældighed, for selve grundbogsteksten er sober nok, og nyere forskning om den israelske lobbys påvirkning af den amerikanske udenrigspolitik bringes også til torvs. Kilde-materialet minder desværre uhyre meget om Benders: Lange proklamationer, taler og resolutioner afløser hinanden, nogle gange på engelsk, nogle gange i kancellisprog, men altid uden ord- eller begrebsafklaringer.

Israel er et af de lande i verden, hvor undervisningsbøger lever det korteste liv, inden de udskiftes, men det mærker man intet til i denne autoritative fortælling, som aldrig reflekterer over historieskrivningens såkaldte symbolske vold. Og så er vi fremme ved en principiel anke ved grundbøger af denne type, hvor forfatteren udlægger historiens gang ganske uden henvisninger eller alternative fortællinger. Den slags udgivelser lægger langt mere op til elevernes reproduktion af grundbogens ‘sandheder’ end til udviklingen af en kritisk historiebevidsthed. Og derfor – på trods af forfatterens imponerende overblik og gode pen – bliver applausen også noget på det jævne.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater