Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Islam i medierne

Anmeldelse

Islam i medierne

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Preben Brock Jacobsen og Jesper Petersen

Antal sider

234

Pris

180,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Bogens konklusion er en skarptsleben og elegant formuleret kritik af mediers dækning af islam i dag. Dækningen er unuanceret ved især at fokusere på det dramatiske og sensationelle i islam på en sådan måde, at islam fremstår som en religion, der er i konflikt med det danske samfund. Det drejer sig om en grundig repræsentativ undersøgelse af fire landsdækkende danske aviser (EB, JP, P, og KD) i perioden 2014-2016. Resultaterne er fint og overskueligt sat op i farvede diagrammer.

Undersøgelsen opererer med fire typer af islam: sekulær islam, traditionalisme, salafisme og islamisme, også med underkategorier. Desværre er der ikke, som forfatteren skriver, en empirisk undersøgelse af, hvor mange herboende muslimer der er inden for de forskellige grupper, men skønsmæssigt anslås, at de sekulære/kulturelle muslimer udgør flertallet, hvilket er meget sandsynligt.  Men denne gruppe er ganske underrepræsenteret i medierne. Forfatteren efterspørger derfor forståelse for større diversitet i synet på islam.

Bogen er primært en lære- og tekstbog til fagets C- og B-niveau. Det er sjældent, man har at gøre med en så gennemarbejdet bog. Den er en fornøjelse. Afgørende for forfatteren er at give eleverne en forståelse af, at islam som enhver anden religion kun eksisterer og lever gennem sine udøvere, og at det er deres forskellige menneskelige, sociale og politiske situationer, der betinger, hvilke sider og vers der fænger eller bruges fra de kanoniske skrifter. Dermed gives der diversitet i en religion.

Bogen er systematisk opbygget ud fra 10 religiøse og politiske problemer knyttet til islamdebatten som blandt andet islam og kvindeundertrykkelse og islam og terror med en lang række synspunkter og velegnede tekster for og imod disse spørgsmål. Med velskrevne og præcise fremstillinger af diskurs- og argumentationsanalyser og med forbilledlige teksteksempler herpå bliver eleverne udrustet til at arbejde med tekster ud fra differentierede arbejdsopgaver. Sproget og sidernes layout er indbydende, og billedmaterialet er velvalgt.

Jeg kan ikke nok anbefale denne bog. Køb den en masse. Spræng bogbudgettet! 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater