Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Islam i medierne

Anmeldelse

Islam i medierne

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Preben Brock Jacobsen og Jesper Petersen

Antal sider

234

Pris

180,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Bogens konklusion er en skarptsleben og elegant formuleret kritik af mediers dækning af islam i dag. Dækningen er unuanceret ved især at fokusere på det dramatiske og sensationelle i islam på en sådan måde, at islam fremstår som en religion, der er i konflikt med det danske samfund. Det drejer sig om en grundig repræsentativ undersøgelse af fire landsdækkende danske aviser (EB, JP, P, og KD) i perioden 2014-2016. Resultaterne er fint og overskueligt sat op i farvede diagrammer.

Undersøgelsen opererer med fire typer af islam: sekulær islam, traditionalisme, salafisme og islamisme, også med underkategorier. Desværre er der ikke, som forfatteren skriver, en empirisk undersøgelse af, hvor mange herboende muslimer der er inden for de forskellige grupper, men skønsmæssigt anslås, at de sekulære/kulturelle muslimer udgør flertallet, hvilket er meget sandsynligt.  Men denne gruppe er ganske underrepræsenteret i medierne. Forfatteren efterspørger derfor forståelse for større diversitet i synet på islam.

Bogen er primært en lære- og tekstbog til fagets C- og B-niveau. Det er sjældent, man har at gøre med en så gennemarbejdet bog. Den er en fornøjelse. Afgørende for forfatteren er at give eleverne en forståelse af, at islam som enhver anden religion kun eksisterer og lever gennem sine udøvere, og at det er deres forskellige menneskelige, sociale og politiske situationer, der betinger, hvilke sider og vers der fænger eller bruges fra de kanoniske skrifter. Dermed gives der diversitet i en religion.

Bogen er systematisk opbygget ud fra 10 religiøse og politiske problemer knyttet til islamdebatten som blandt andet islam og kvindeundertrykkelse og islam og terror med en lang række synspunkter og velegnede tekster for og imod disse spørgsmål. Med velskrevne og præcise fremstillinger af diskurs- og argumentationsanalyser og med forbilledlige teksteksempler herpå bliver eleverne udrustet til at arbejde med tekster ud fra differentierede arbejdsopgaver. Sproget og sidernes layout er indbydende, og billedmaterialet er velvalgt.

Jeg kan ikke nok anbefale denne bog. Køb den en masse. Spræng bogbudgettet! 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater