Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Insekter som mad

Anmeldelse

Insekter som mad

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Nucleus

Fag

NV-grundforløb (biologi-kemi)

Bogens forfatter(e)

Jørgen Baungaard Hansen, Hanne Skalborg Jensen, Søren Hansen

Antal sider

52

Pris

50 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Melbiller til undervisningen

Nucleus har udgivet en serie temahæfter til stx naturvidenskabeligt grundforløb (NV), de kommer i et format på 17 gange 24 centimer og med omkring 50 sider per hæfte. Det er dejligt med nogle forløbsforslag med mange aktiviteter (øvelser) og flotte figurer, en slags Pixibøger.

Hvis man googler ‘melbiller’, kommer der en række hits på, hvor stort et skadedyr melbillen kan være i husholdninger, hvor den ynder at æde sig igennem stivelsesholdige produkter. Også flamingo hører til blandt foderemnerne, derfor er der forslag om at bruge melbillen til at destruere flamingo. Når jeg overvejer, hvor stor en del af min husholdning eller gymnasiets depotrum, der kunne risikere at blive invaderet af melbiller, tror jeg allerede der, jeg er forbeholden over for at opdrætte melbiller til undervisning. 

Når det er sagt, er det et godt indslag med de små temahæfter. I forordet står, at de er “skrevet til faget Naturvidenskabeligt grundforløb, men kan også være omdrejningspunkt for tværfagligt samarbejde” i biologi og kemi. Hæfterne har hvert to fag, der samarbejder om emnet. Der er mange gode aktiviteter, der kan udføres med melbillerne som teori, for eksempel udregning af vandindholdet i havregryn (aktivitet 3.3), vurdering af forskellige insekters optimale temperatur på baggrund af udleverede grafer (aktivitet 2.5) samt overvejelser over, hvilke proteinkilder der findes, og hvilke mennesker udnytter. Bogen dækker punkterne kvantitativ og kvalitativ dataopsamling, hypoteser, grafisk afbildning samt fagligt samarbejde som beskrevet i NV-læreplanen.

At overveje kostvaner er meget aktuelt nu, hvor klimaet dagligt diskuteres i pressen, derfor er det også fint, at der er aktiviteter, hvor eleverne bliver bedt om at overveje deres egne kostvaner og deraf følgende klimaaftryk. Undersøgelse af kulhydrat og protein i pulveriserede melbillelarver vil kunne anvendes i bioteknologi A, øvelser, men det faglige grundlag for kemisk bestemmelse af protein og kulhydrat er langt over den faglige indsigt, der er i NV-forløbet. Mange af øvelserne er svære at udføre med mange elever, der er nye i laboratoriet, eller elever, der ofte ikke er særligt interesserede i faget samt ikke har de nødvendige forudsætninger til at forstå teorien eller resultaterne.

Bogen har en god hjemmeside, der kan tilgås uden at have kodeord (eller bog), så man kan vælge at bruge enkelte øvelser. Øvelsesvejledningerne ligger, så de kan printes ud for den enkelte aktivitet. Hjemmesiden indeholder også en lektionsplan med mange gode intentioner, men man må selv udvælge, hvilke aktiviteter man vil inddrage, og hvilken rækkefølge de skal komme i. Mange af øvelserne kræver for eksempel flere døgns tørretid, så man kan ikke lave rapporten samme dag, som øvelsen udføres.

Sammenfattende er det et udmærket hæfte, men der er for store forskelle i det faglige niveau i bogen, hvorfor jeg ikke vil bruge den som et samlet forløb i NV.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater