Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

I top! Køb den!

Anmeldelse

I top! Køb den!

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Forlaget Univers

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Esben Andreasen og Klaus Bo Nielsen

Antal sider

231

Pris

199,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Da Dalai Lama i dette forår besøgte Danmark og andre europæiske lande, blev han ikke modtaget af landenes regeringsledere. Den  officielle danske begrundelse herfor var nærmest pinlig. Reelt var det af frygt for Kinas økonomiske repressalier. Som verdensmagt sætter Kina i dag sit globale aftryk. Også kulturelt er Kina nu i offensiven ved blandt andet at have oprettet Confucius Institutes over hele verden Også i Danmark og i den gymnasiale undervisning har man mange steder oprettet kinesisk kultur som områdestudium. Det er således meget velbegrundet at udgive en ny lærebog om Kinas religioner, også fordi det maoistiske Kina i dag officielt anerkender og samarbejder med verdensreligionerne i Kina.

Der er kapitler om statsreligion, daoisme, kongfuzianisme, buddhisme, maoisme, folkereligion, nye religioner og kinesisk religions indflydelse i udlandet. Forfatterne er eksperter i emnet, og de skriver i et ligefremt, læsevenligt sprog.

Bogen rummer 63 tekster, hvoraf mange er nye. Teksterne har en meget svingende sværhedsgrad, fordi bogen også er beregnet til undervisning på seminarer og til introkurser på universitetet. Til den gymnasiale undervisning finder jeg især kongfuzianisme, maoisme og folkereligion meget velegnet. Bogen er fint illustreret med kort, billeder, grafer og modeller. På den righoldige hjemmeside: kinesisk-religion.dk kan man finde yderligere materiale også til eksamensbrug. Fagligt og pædagogisk er materialet helt i top!

Selv om der er lagt an til en bred målgruppe, er der rigeligt materiale til alle og alt sammen i et meget smukt layout. Hele molevitten får man for blot et par hundrede kroner, så det er svært at få armene ned af begejstring over denne udgivelse. Køb den i kassevis!

Efterskrift: Gad vide, hvordan de kinesiske navne og begreber egentlig udtales? Kunne forfatterne ikke i næste udgave anføre disse med lydskrift?

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater