Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Hvor står kampen om dannelsen?

Anmeldelse

Hvor står kampen om dannelsen?

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Informations Forlag

Fag

Pædagogik

Bogens forfatter(e)

Stefan Hermann

Antal sider

122

Pris

42,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Kampen om dannelsen er vigtig. Den skal udfordres hele tiden, fordi vi konstant skal beskæftige os med, hvad eleverne skal dannes til.  

Forfatteren tager os med til kampen om dannelsen og skildrer to modsatrettede poler i kampen. Den ene pol er den pædagogisk-konservative, der ser tilbage i tiden og hylder den tid, hvor læreren var herre i eget klasselokale, hvor tillid og tryghed var vigtigt i relationen mellem lærer og elev, og hvor topstyringen var lav og autonomien høj.

Den anden pol er den politisk-administrative, der ser tilgangen til arbejdsmarkedet som det vigtigste for dannelsen i skolen. Globaliseringen og konkurrencen fra andre lande er et vilkår, vi skal leve op til, hvis vi skal kunne bevare vores velfærd i fremtiden. Målet med dannelsen er at skabe værdi for andre og nationen.

Kampen om dannelsen er en kampplads, hvor de to poler holder hinanden i skak i forhold til deres opfattelse af magt, fortid, fremtid og viden. Forfatteren mener, at kampen skal ophøre. For det første skal de to forskellige poler bringes sammen, og fremtidens dannelse skal rettes mod flere arenaer og fællesskaber af kulturel og national karakter, der fokuserer på at danne individerne til borgere i samfundet. For det andet skal den specialiserede lærerprofession have en mere fremtrædende plads i dannelsen, da den kan forbinde det pædagogiske med de politiske interesser samt minimere individualiseringen og personliggørelsen af dannelsen i skolen.

Forfatteren har fat i væsentlige tendenser i kampen om dannelsen, men opdelingen i to poler er for simpel. Hvordan lærerprofessionen kan optræde mere synligt og med autoritet i dannelsen, kommer ikke rigtig i spil. Bogen kan ses som et startfløjt til nye kampe om dannelsen. For kampen er langtfra færdig endnu.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater