Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Hvor står kampen om dannelsen?

Anmeldelse

Hvor står kampen om dannelsen?

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Informations Forlag

Fag

Pædagogik

Bogens forfatter(e)

Stefan Hermann

Antal sider

122

Pris

42,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Kampen om dannelsen er vigtig. Den skal udfordres hele tiden, fordi vi konstant skal beskæftige os med, hvad eleverne skal dannes til.  

Forfatteren tager os med til kampen om dannelsen og skildrer to modsatrettede poler i kampen. Den ene pol er den pædagogisk-konservative, der ser tilbage i tiden og hylder den tid, hvor læreren var herre i eget klasselokale, hvor tillid og tryghed var vigtigt i relationen mellem lærer og elev, og hvor topstyringen var lav og autonomien høj.

Den anden pol er den politisk-administrative, der ser tilgangen til arbejdsmarkedet som det vigtigste for dannelsen i skolen. Globaliseringen og konkurrencen fra andre lande er et vilkår, vi skal leve op til, hvis vi skal kunne bevare vores velfærd i fremtiden. Målet med dannelsen er at skabe værdi for andre og nationen.

Kampen om dannelsen er en kampplads, hvor de to poler holder hinanden i skak i forhold til deres opfattelse af magt, fortid, fremtid og viden. Forfatteren mener, at kampen skal ophøre. For det første skal de to forskellige poler bringes sammen, og fremtidens dannelse skal rettes mod flere arenaer og fællesskaber af kulturel og national karakter, der fokuserer på at danne individerne til borgere i samfundet. For det andet skal den specialiserede lærerprofession have en mere fremtrædende plads i dannelsen, da den kan forbinde det pædagogiske med de politiske interesser samt minimere individualiseringen og personliggørelsen af dannelsen i skolen.

Forfatteren har fat i væsentlige tendenser i kampen om dannelsen, men opdelingen i to poler er for simpel. Hvordan lærerprofessionen kan optræde mere synligt og med autoritet i dannelsen, kommer ikke rigtig i spil. Bogen kan ses som et startfløjt til nye kampe om dannelsen. For kampen er langtfra færdig endnu.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater