Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Hvad er pædagogik

Anmeldelse

Hvad er pædagogik

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Akademisk Forlag

Fag

Pædagogik

Bogens forfatter(e)

Gunn Imsen

Antal sider

171
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

En kraftpræstation

Det er ikke let at skrive om, hvad pædagogik er. Feltet er stort – endog meget stort – og som forfatteren selv siger i indledningen, så er det som at løbe efter en lastbil, der er i fart, og forsøge at hoppe op på ladet af lastbilen, mens den sætter farten op og fjerner sig mere og mere. Ud over at faget pædagogik er stort, så udvikler det sig hele tiden. Nye institutioner og aktører kommer til, og de skiftende politiske og kulturelle forhold har stor indflydelse på den pædagogiske teori og praksis. 
Forfatterens intention er først og fremmest at give læseren et indblik i pædagogikkens vigtigste discipliner og problemstillinger. Det gøres ved en række fornuftige nedslag i det pædagogiske felt. Der indledes med træk af pædagogikkens historie. Herefter behandles forskellige temaer i pædagogikken, den pædagogiske forskning, pædagogisk teori og praksis, den klassiske problemstilling mellem individuel udfoldelse og fællesskabets betydning i pædagogikken, og der sluttes af med et afsnit om skole og samfund. 
Opgaven for den norske professor i pædagogik Gunn Imsen har ikke været let. Hun fremhæver selv, at formålet med bogen har været at give dem, der er nye i faget, en række pejlemærker i pædagogikkens faglige terræn. Det skal understreges, at bogen er en elementær indføring i pædagogikken univers og ikke en lærebog i pædagogik. Og som en indføring i faget pædagogik giver den et meget fint indblik i fagets fundamentale discipliner. Bogen er så mættet med forskellige vinkler, positioner, begreber og teoristof, at man som ny og nysgerrig læser om pædagogik skal holde tungen lige i munden. Men heldigvis er Imsen fabelagtig god til at formidle stoffet. Fagligt og formidlingsmæssigt er det en kraftpræstation, der uden tvivl vil stimulere læseren til at bevæge sig længere ind i det pædagogiske landskab.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater