Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Hvad er pædagogik

Anmeldelse

Hvad er pædagogik

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Akademisk Forlag

Fag

Pædagogik

Bogens forfatter(e)

Gunn Imsen

Antal sider

171
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

En kraftpræstation

Det er ikke let at skrive om, hvad pædagogik er. Feltet er stort – endog meget stort – og som forfatteren selv siger i indledningen, så er det som at løbe efter en lastbil, der er i fart, og forsøge at hoppe op på ladet af lastbilen, mens den sætter farten op og fjerner sig mere og mere. Ud over at faget pædagogik er stort, så udvikler det sig hele tiden. Nye institutioner og aktører kommer til, og de skiftende politiske og kulturelle forhold har stor indflydelse på den pædagogiske teori og praksis. 
Forfatterens intention er først og fremmest at give læseren et indblik i pædagogikkens vigtigste discipliner og problemstillinger. Det gøres ved en række fornuftige nedslag i det pædagogiske felt. Der indledes med træk af pædagogikkens historie. Herefter behandles forskellige temaer i pædagogikken, den pædagogiske forskning, pædagogisk teori og praksis, den klassiske problemstilling mellem individuel udfoldelse og fællesskabets betydning i pædagogikken, og der sluttes af med et afsnit om skole og samfund. 
Opgaven for den norske professor i pædagogik Gunn Imsen har ikke været let. Hun fremhæver selv, at formålet med bogen har været at give dem, der er nye i faget, en række pejlemærker i pædagogikkens faglige terræn. Det skal understreges, at bogen er en elementær indføring i pædagogikken univers og ikke en lærebog i pædagogik. Og som en indføring i faget pædagogik giver den et meget fint indblik i fagets fundamentale discipliner. Bogen er så mættet med forskellige vinkler, positioner, begreber og teoristof, at man som ny og nysgerrig læser om pædagogik skal holde tungen lige i munden. Men heldigvis er Imsen fabelagtig god til at formidle stoffet. Fagligt og formidlingsmæssigt er det en kraftpræstation, der uden tvivl vil stimulere læseren til at bevæge sig længere ind i det pædagogiske landskab.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater