Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Husk hjernen!

Anmeldelse

Husk hjernen!

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Biologi

Bogens forfatter(e)

Troels Wolf

Antal sider

96

Pris

149,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Erindring! 
Så kom bogen, jeg manglede sidste år, da en af mine elever ville lave SRP om hjernen. Min elev ville gerne have noget materiale om, hvordan hjernen fungerer i forbindelse med indlæring – hukommelse. Jeg rodede i min egen hukommelse, på nettet og i skolens samling af biologibøger, men fandt intet andet end hjernes reaktion på alkohol og heroin og andet møg. Nu kom bogen så, for sent for vores søde elev, men forhåbentligt til glæde for mange andre, der kan lære meget af at læse bogen. Læring og hukommelse er i centrum. 
Der er meget klassisk biologi i bogen. For eksempel hvordan man studerer, hvorvidt mus og bananfluer kan lære, Pavlovs hunde og hvordan hjernen eller reflekser styrer motorik. Men også hvad angår motorik er fokus rettet mod, hvordan læring af motoriske færdigheder opnås. Det er viden, der kan være nyttig for eksempel i forbindelse med AT, SRP, SSO, idræt eller psykologi. 
Et kapitel handler om hukommelse. Sandsynligvis paratviden for psykologilæreren, men meget var befriende nyt for mig – hele tiden knyttet til hjerneafsnit og samspillet mellem neuroner. Meget vil kunne bruges, hvis man prøver at give eleverne gode tips til studiemetoder og eksamensstrategi. 
Som barn i landsbyskolen erindrer jeg, at vi troede, at når vil lærte salmevers, før vi gik i seng, og lagde salmebogen under hovedpuden, ville ordene strømme ind i hjernen, mens vi sov. Ikke totalt vrøvl. Til min overraskelse skriver forfatteren, at konsolidering af det indlærte i høj grad foregår under søvn. Måske skulle jeg overveje at undlade at vække de elever, der falder i søvn i mine timer. De ”konsoliderer” måske bare. Nå spøg til side. 
Det er en god bog. Ud over læring og hukommelse er der også udmærkede beskrivelser af aktionspotentialer, hjerneafsnit, hjernesygdomme og lidt om rusmidler. Bogen har et glimrende format som en temabog og et meget indbydende layout med illustrationer på hvert opslag og små bokse inde i teksten med definitioner på fagord eller leksikale oplysninger.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater