Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Historielærerens øvelsesbog – 86 opskrifter til en varieret undervisning

Anmeldelse

Historielærerens øvelsesbog – 86 opskrifter til en varieret undervisning

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Anders Troelsen og Kasper Ditlevsen

Antal sider

200

Pris

249,95,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Nærværende udgivelse er – kort sagt – forfriskende nyt og er vel den eneste af sin art på markedet. Formålet med en øvelsesbog er ifølge forfatterne at gøre ”det lettere at være historielærer”, for hvorfor altid selv skulle finde på nye didaktiske øvelser, når man kan have alle de gode samlet i én bog? I denne udgivelse er vi langt inde i klasseværelset, og flere af øvelserne er desuden suppleret med handouts til eleverne. Man kunne dog godt have ønsket sig, at øvelserne var suppleret med tekster, så  man slap for angivelser som: (til læreren) ”Find to-tre tekstuddrag fra forskellige grundbøger eller lignende”. Hallo, i den gode kogebog skriver man altså også, præcis hvor mange deciliter bouillon der skal i. Øvelserne er grupperet i ni kapitler.

I det lige lovlig friske kapitel Ud på gulvet og det lige lovlig tørre kapitel Husk nu … satte jeg ingen post it-sedler, men i resten af kapitlerne var der rigtig mange gode ideer. At bogen indleder med at problematisere ”grundbogen” er i den grad tiltrængt, og forfatternes refleksion over ”Hvad skal vi med grundbogen?” vidner om et opgør med den noget rutineprægede og ureflekterede omgang med genren, mange lærebogsforfattere desværre selv er skyld i.

Ligeledes er øvelserne i kildekritik med deres fokus på det funktionelle kildebegreb i overensstemmelse med læreplanens krav om at arbejde med problemstillinger, og det er faktisk en bedrift at formulere så mange relevante øvelser, som kan anvendes uafhængigt af det konkrete forløb.

Bogens nok vigtigste kapitel (Faglige mål) er nok samtidig det mindst gennemarbejdede. Men alene det, at bogen sætter fokus på de faglige mål i læreplanen og kommer med forslag til, hvordan man konkret kan arbejde med dem, er et kæmpe skridt i den rigtige retning. Efter endt læsning er jeg ikke sikker på, at jeg synes, det er blevet lettere at være historielærer, men det skal forfatterne blot tage som et kompliment, for alle deres mange øvelser har fået mig til at genoverveje min egen undervisning. Det kaldes vist for inspiration.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater