Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Historiefaglig arbejdsbog

Anmeldelse

Historiefaglig arbejdsbog

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Kasper Thomsen

Antal sider

200

Pris

168 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Det nye sort

Metodebøger til historiefaget er det nye sort, og ethvert forlag med respekt for sig selv skal have én på markedet. Heldigvis, og tak for det, de har i den grad været savnet, men i nærværende udgivelse er man i tvivl om forfatterens hensigt med bogen: Er det en baggrundsbog til læreren, eller er det en brugsbog til eleven? Der er simpelthen ikke ‘adresse på afleveringen’, som min gamle fodboldtræner altid sagde, når en bold forsvandt ud i det blå. Jo, det vrimler med gode og spændende opgaver, som helt sikkert kan aktivere eleverne, men selve brødteksten er som at læse en udvidet version af læreplanen. Især bogens første halvdel, som bærer titlen Historiefaglige fundamenter, er en svært tilgængelig ophobning af tretrinsraketter (for eksempel: ”At gøre historie er derfor relateret til historiefagets ambition om at kvalificere, skabe og omskabe historiebevidsthed i relationen mellem det historieskabte og det historieskabende”, s. 42) og abstrakte begreber. For eksempel forklares forskellen på ideografiske og nomotetiske tilgange uden konkrete eksempler, men derimod ved hjælp af et endnu mere abstrakt citat fra en anden historiker. Nogle gange taler opgaverne da også direkte til eleverne (”I skal” et eller andet), andre gange er det til læreren.

Bogens styrke – ud over de mange gode og aktiverende opgaver (man skal dog sortere kraftigt i dem, mange af dem er på universitetsniveau) – er kapitlet med de historiefaglige tilgange: for eksempel kønshistorie, erindringshistorie, mentalitetshistorie, mikrohistorie og globalhistorie. Det er kort sagt en rigtig, rigtig god idé med et sådant katalog (og årsagen til at bogen får fire stjerner), men præsentationerne af tilgangene kunne med fordel have været mere omfattende. Det kan være svært at springe ud som aktiv og engageret postkolonial historiker på baggrund af en præsentation på en sides penge. Forfatteren inddrager desuden danskfaglige analyseredskaber (retorik og argumentationsanalyse), hvilket sikkert kan diskuteres (hvorfor ikke også metaforteori?), men som jeg synes er en fornuftig og tiltrængt tværfaglig optik. Bogen afsluttes med et glimrende kapitel om historiefaglig formidling, som er lige til at servere for eleverne. Resten af bogen skal læreren derimod nok tygge for dem.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater