Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Hinduismen

Anmeldelse

Hinduismen

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Allan Poulsen

Antal sider

192
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Back to basic

Eller ” back to basic”. Det er et klart fokus i bogen, at eleverne skal møde de store hinduistiske epos og digte,- Ramayana, Mahabharata og Bhagavadgita, som der gives en bredere introduktion til, uddrag samt  fortolkninger af. Gandhis fremstillinger af disse er kendte, men bogen har også nutidige teologiske udlægninger af disse. Naturligvis har bogen også en grundig fremstilling af den omfattende mytologi, kult, riter, etik og yogalæren med tilhørende tekster i forskellige genrer. Det er bogens interesse at fremstille den nærmest utrolige religiøse mangfoldighed for dem, der bor ved Indus, som én religion. Derfor bogens titel. 
I det afsluttende kapitel diskuteres kastesystemet i dag, sekulariseringen og den nye fremadstormende hinduistiske nationalisme- Hindutva. Vinklen på disse emner er set ud fra det enkelte menneskes møde med senmodernitetens økonomiske og globale udfordringer. Makroperspektivet på forholdet mellem den samfundsmæssige og religiøse udvikling i Indien i dag berøres kun perifert. 
Bogens forfatter ved, hvad han har med at gøre. Det faglige og pædagogiske håndværk er i top. Alt er omhyggeligt og erfarent tilrettelagt. I hvert af de 17 indledende kapitler, som man naturligvis bliver nødt til at vælge i mellem, anbefaler forfatteren hvilke tekster, man kan læse hertil. Indledningerne har faktabokse, oversigter, fint illustrerende materiale og arbejdsspørgsmål. Til de 36 tekster, hvoraf de fleste er nye, er der forslag til fokus for tekstlæsning, og i teksterne er der ordforklaringer. 
Frem for alt er forfatterens fremstilling skrevet i et klart og enkelt sprog, der med mange eksempler forklarer den noget fremmedartede hinduistiske tankegang for eleverne på en udmærket måde. 
Bogen er varmt anbefalet.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater