Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Himmelstiger

Anmeldelse

Himmelstiger

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Syddansk Universitetsforlag

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Jørgensen, Sandstrøm og Wentzel

Antal sider

323
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Tag chancen!

Det forlyder, at nogle rektorer mener, at lærerne kun skal forberede sig ”til eleverne”, det vil sige at nøjes med en fra hånden og i munden-forberedelse, der lige akkurat passer til den enkelte lektion. Ikke noget med con amore-beskæftigelse med faget til at fastholde og udbygge det faglige overskud, som jo ellers er det, vi i årevis har anset for nødvendigt i bevarelsen af den gymnasiale uddannelses akademiske kvalitet. Hvis det er denne virkelighed, der er på vej, kan Himmelstiger ikke anbefales som andet end noget, man læser, fordi man gerne selv vil blive klogere. Men problemet, og det, der karakteriserer arbejdet som lærer, er jo den flydende overgang mellem arbejde og fritid. Vi forbereder os hele tiden. Det ved rektorerne godt, og det ved folkene i Moderniseringsstyrelsen også, men begge grupper kan kynisk og beregnende vælge at se bort fra det. Ovenstående sure opstød skal imidlertid ikke skjule, at der med Himmelstiger er tale om en meget spændende og velskrevet samling af studier i det, man kunne kalde ”det udvidede trosbegreb”. I Himmelstiger er ”tro” og ”religiøsitet” nemlig andet  end teologi og bøn. Artiklerne i bogen åbner tekster, der behandler ”jegets stræben mod trancendens”, og det er tekster, der for en stor dels vedkommende stadig er i spil i litteraturundervisningen. Det spændende er så, at vi får en ny måde at se religiøsiteten på,”den reelle religiøsitet”, og at det udvider forståelsen af, hvad der er på færde i teksterne. Der analyseres tekster af blandt andre Holberg, Ewald, Andersen, Grundtvig og Kierkegaard, men også uden for kanoniseringens lurmærkede litteratur har Himmelstiger perspektivrige læsninger. Således får Knud Wentzel  fint argumenteret for at  Gesta Danorum af Saxo er en ur-tekst i dannelsen af den nationale bevidsthed. Og analysen er eksemplarisk for bogen: Fra analysens præcision i nærlæsningen til historiske og ideologiske perspektiver i den intertekstuelle sammenhæng. 
Tag chancen: Læs Himmelstiger, og kom måske til at bruge noget af den i undervisningen!

 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater