Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Himmelstiger

Anmeldelse

Himmelstiger

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Syddansk Universitetsforlag

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Jørgensen, Sandstrøm og Wentzel

Antal sider

323
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Tag chancen!

Det forlyder, at nogle rektorer mener, at lærerne kun skal forberede sig ”til eleverne”, det vil sige at nøjes med en fra hånden og i munden-forberedelse, der lige akkurat passer til den enkelte lektion. Ikke noget med con amore-beskæftigelse med faget til at fastholde og udbygge det faglige overskud, som jo ellers er det, vi i årevis har anset for nødvendigt i bevarelsen af den gymnasiale uddannelses akademiske kvalitet. Hvis det er denne virkelighed, der er på vej, kan Himmelstiger ikke anbefales som andet end noget, man læser, fordi man gerne selv vil blive klogere. Men problemet, og det, der karakteriserer arbejdet som lærer, er jo den flydende overgang mellem arbejde og fritid. Vi forbereder os hele tiden. Det ved rektorerne godt, og det ved folkene i Moderniseringsstyrelsen også, men begge grupper kan kynisk og beregnende vælge at se bort fra det. Ovenstående sure opstød skal imidlertid ikke skjule, at der med Himmelstiger er tale om en meget spændende og velskrevet samling af studier i det, man kunne kalde ”det udvidede trosbegreb”. I Himmelstiger er ”tro” og ”religiøsitet” nemlig andet  end teologi og bøn. Artiklerne i bogen åbner tekster, der behandler ”jegets stræben mod trancendens”, og det er tekster, der for en stor dels vedkommende stadig er i spil i litteraturundervisningen. Det spændende er så, at vi får en ny måde at se religiøsiteten på,”den reelle religiøsitet”, og at det udvider forståelsen af, hvad der er på færde i teksterne. Der analyseres tekster af blandt andre Holberg, Ewald, Andersen, Grundtvig og Kierkegaard, men også uden for kanoniseringens lurmærkede litteratur har Himmelstiger perspektivrige læsninger. Således får Knud Wentzel  fint argumenteret for at  Gesta Danorum af Saxo er en ur-tekst i dannelsen af den nationale bevidsthed. Og analysen er eksemplarisk for bogen: Fra analysens præcision i nærlæsningen til historiske og ideologiske perspektiver i den intertekstuelle sammenhæng. 
Tag chancen: Læs Himmelstiger, og kom måske til at bruge noget af den i undervisningen!

 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater