Tag chancen!
Det forlyder, at nogle rektorer mener, at lærerne kun skal forberede sig ”til eleverne”, det vil sige at nøjes med en fra hånden og i munden-forberedelse, der lige akkurat passer til den enkelte lektion. Ikke noget med con amore-beskæftigelse med faget til at fastholde og udbygge det faglige overskud, som jo ellers er det, vi i årevis har anset for nødvendigt i bevarelsen af den gymnasiale uddannelses akademiske kvalitet. Hvis det er denne virkelighed, der er på vej, kan Himmelstiger ikke anbefales som andet end noget, man læser, fordi man gerne selv vil blive klogere. Men problemet, og det, der karakteriserer arbejdet som lærer, er jo den flydende overgang mellem arbejde og fritid. Vi forbereder os hele tiden. Det ved rektorerne godt, og det ved folkene i Moderniseringsstyrelsen også, men begge grupper kan kynisk og beregnende vælge at se bort fra det. Ovenstående sure opstød skal imidlertid ikke skjule, at der med Himmelstiger er tale om en meget spændende og velskrevet samling af studier i det, man kunne kalde ”det udvidede trosbegreb”. I Himmelstiger er ”tro” og ”religiøsitet” nemlig andet end teologi og bøn. Artiklerne i bogen åbner tekster, der behandler ”jegets stræben mod trancendens”, og det er tekster, der for en stor dels vedkommende stadig er i spil i litteraturundervisningen. Det spændende er så, at vi får en ny måde at se religiøsiteten på,”den reelle religiøsitet”, og at det udvider forståelsen af, hvad der er på færde i teksterne. Der analyseres tekster af blandt andre Holberg, Ewald, Andersen, Grundtvig og Kierkegaard, men også uden for kanoniseringens lurmærkede litteratur har Himmelstiger perspektivrige læsninger. Således får Knud Wentzel fint argumenteret for at Gesta Danorum af Saxo er en ur-tekst i dannelsen af den nationale bevidsthed. Og analysen er eksemplarisk for bogen: Fra analysens præcision i nærlæsningen til historiske og ideologiske perspektiver i den intertekstuelle sammenhæng.
Tag chancen: Læs Himmelstiger, og kom måske til at bruge noget af den i undervisningen!
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode